Jak a proč fotbalu (ne)roste návštěvnost

02.08.2019, 15:24
Názory a komentáře
Minulý rok si Dušan Svoboda z LFA mnul ruce nad rekordní návštěvností naší ligy za poslední bezmála dvě dekády. Analýza operující s více než jednou proměnnou ovšem ukazuje, že návštěvnost na ligových stadionech bohužel spíše klesá.

Návštěvnost v Česku

V sezóně 2017/18 opravdu zaznamenala česká liga nárůst průměrné návštěvnosti na více než pět a půl tisíce diváků, což například vůči sezóně 2010/11 představuje nárůst o více než tisíc diváků. Je potřeba si ale uvědomit, co je důvodem tohoto zvýšení. Když se zaměříme na posledních pět let, zjistíme totiž, že návštěvnost na ligových stadionech šla nahoru výhradně díky duu Slavia-Baník. V posledních třech letech se oba kluby stabilizovaly, posílily hráčské kádry a i v důsledku toho přilákaly na svoje stadiony vyšší počet diváků. Zatímco v sezoně 2014/15 se Slavia musela spokojit s průměrnou návštěvou 6548 diváků na zápas, v minulé sezoně to již bylo 13511. Podobně Baník zaznamenal mezi těmito sezónami růst návštěvnosti z 4414 na 10435.

Jednoduchá analýza spočívá logicky v ignorování zvýšení návštěvnosti v Edenu a ve Vítkovicích, tedy v zafixování návštěvnosti Baníku a Slavie na číslech ze sezony 2014/15. Tato analýza jednoznačně ukazuje, že růst návštěvnosti v české lize byl zcela způsoben narůstajícím počtem diváků pouze na dvou stadionech v České republice.

Vývoj průměrné návštěvnosti

V rámci další analýzy se zaměříme na čtrnáct klubů, které stabilně působí v české lize a na rozdíl v návštěvnosti na jejich stadionech mezi sezonou 2014/15 a tou předešlou. Olomouc a Zlín se v sezóně 2014/15 nenacházely v nejvyšší soutěži, a proto je brána jako výchozí bod sezóna 2015/16. Vývoj návštěvnosti mezi sezónami 2014/15 a 2018/19 je negativní u sedmi a pozitivní pouze u šesti klubů naší ligy. To znamená, že na většině stadiónů naší nejvyšší soutěže nedošlo k nárůstu, nýbrž poklesu návštěvnosti.

Samozřejmě, například v případě Teplic a Jablonce je jistý pokles v návštěvnosti oprávněný. V případě Teplic se jedná o dlouhodobě klesající výkonnostní a výsledkovou úroveň, byť rozdíl mezi sedmým a desátým místem není tak dramatický. V Jablonci zase v sezóně 2014/15 vládlo nadšení z "Galacticos", jak bylo jeden čas severočeské mužstvo přezdíváno. Celkově však lze říci, že krom čtveřice Baník, Sparta, Slavia a Příbram, návštěvnost buďto víceméně stagnuje nebo klesá. Zejména u Příbrami jsou pak při pohledu na poloprázdný stadion na místě pochyby, zda počet nahlášených diváků odpovídá skutečnosti.

Vývoj návštěvnosti u jednotlivých klubů

Logicky, klubům klesá a roste návštěvnost podle kvality jejich hry a jejich výsledků. Pokud jsou k dispozici finance, tak se kupují lepší hráči a výsledky jsou lepší - to platí u Slavie, Baníku a u Sparty s výjimkou výsledků. Naopak s menším rozpočtem většinou dochází k opačnému vývoji (Jablonec, Teplice). Tyto změny návštěvnosti u jednotlivých klubů ale nejsou synonymem celkových změn popularity fotbalu - na obecné popularitě fotbalu jsou pravděpodobně spíše nezávislé. LFA si za cíl dala zvýšit návštěvnost na našich stadionech - lze se domnívat, že tím myslela plošné navýšení návštěvnosti. Ovšem pokud budeme ignorovat kluby, kde návštěvnost vzrostla či klesla zejména díky klubu samotnému, je návštěvnost naší ligy spíše stagnující s mírně klesající tendencí. Je jistě dobře, že alespoň u velkých klubů návštěvnost stoupla, nicméně cíl LFA bohužel zůstal zatím nenaplněn.

Je i možné, že si LFA počínala obstojně - například obecně zlepšila ligový marketing a pomohla klubům lépe propagovat jejich značku, ale kvůli jistým faktorům stejně neuspěla.

Neblahý vliv na vývoj návštěvnosti hlavně menších klubů má menší počet přenosů na neplacené České televizi. Bez pravidelné propagace menších klubů na bezplatném kanálu klesá totiž povědomí o těchto klubech, a v důsledku i návštěvnost na jejich stadiónech. Rovněž je pravda, že negativní roli hrála korupční aféra s dotacemi pro fotbal a následné utvrzení moci Romanem Berbrem a jeho spolupracovníky. Právě osoba současného místopředsedy a s ním spojené struktury ve vedení fotbalu v poslední době lize ubírají kredibilitu a pravděpodobně také potenciální návštěvníky fotbalových stadiónů, a to navzdory formálnímu odtržení LFA a FAČR. Kapitolou samou pro sebe jsou v poslední době stagnující výsledky reprezentace, která kdysi bývala výkladní skříní českého fotbalu a měla nejspíš také pozitivní vliv na návštěvnost naší nejvyšší soutěže.

Je zajisté velmi těžké zvýšit návštěvnost všech stadionů, i kdyby se LFA snažila sebevíce, stále může existovat mnoho vnějších faktorů a trendů, které návštěvnost snižují nebo zvyšují. Možná otázka na tomto místě je, jaký je trend návštěvnosti v našem regionu, a zdalipak se liší mezi zeměmi? Jak si vedeme v porovnání s konkurencí, když uvažujeme region střední Evropy?

Návštěvnost fotbalu ve střední Evropě

V regionu střední Evropy se nyní zaměřme na pět konkurenčních lig - polskou, rakouskou, rumunskou, maďarskou a slovenskou. Graf níže ukazuje vývoj průměrné návštěvnosti lig v těchto zemích v průběhu předešlých pěti sezón.

Vývoj návštěvnosti ve střední Evropě

Z grafu je jasně vidět, že návštěvnost na stadionech střední Evropy je stagnující. Za příklad země, kde i díky investicím do infrastruktury roste návštěvnost, je často dáváno Polsko. Nicméně i tam návštěvnost poslední dva roky po několika letech růstu spíše klesala a tamní moderní stadiony jsou průměrně méně naplněné než v Česku (viz níže). Nejde tedy říci, že by se trend návštěvnosti ve střední Evropě výrazně lišil, a to i pokud zahrneme naší ligu. Návštěvnost ve všech ligách střední Evropy mírně fluktuuje, například kvůli otevření nových stadiónů - maďarské a slovenské lize stoupla návštěvnost díky vybudování nových stánků Ferencvárose, Dunajské Stredy a Slovanu Bratislava.

Pokud by se konečně postavil stadión v Brně a v Hradci Králové, a samozřejmě oba kluby postoupily do první ligy, dá se očekávat, že by návštěvnost naší ligy překonala průměr šesti tisíc diváků na zápas. Bohužel situace s budováním nových stadiónů je v Česku tragická a v současnosti o poznání horší než v Maďarsku a na Slovensku, srovnatelná snad jen s Rumunskem. Podstatnou roli zde hraje také existence silné hokejové lobby, která se v ostatních zemích střední Evropy nevyskytuje a u nás negativně ovlivňuje například výstavbu stadiónu ve Zlíně a v Brně.

Zajímavě vyznívá srovnání týkající se průměrného využití kapacity stadionů napříč střední Evropou. Ačkoliv se často říká, že české stadióny jsou poloprázdné, tak minimálně v sezóně 2018/19 mělo Česko jako jediná ze zemí střední Evropy stadióny využívané průměrně více než z padesáti procent. To souvisí s relativně malou kapacitou českých stánků - i na Slovensku a v Maďarsku jsou stadiony s větší kapacitou než Letná a Eden. Zdaleka nejtragičtější návštěvnost je dlouhodobě ve slovenské lize - vybudování stadiónů v Bratislavě a Trnavě sice průměrnou návštěvnost trochu zlepšilo, ale lze si všimnout, že tyto velké stadióny stejně často zejí prázdnotou.

Průměrné využití stadiónů ve střední Evropě

Kolik to stojí?

K lepšímu porozumění návštěvnosti je nutné vědět, kolik vlastně návštěva fotbalu ve střední Evropě stojí, a jestli je u nás fotbal levnější nebo dražší než za hranicemi. V rámci následujícího srovnání je brána v potaz nejlevnější permanentní vstupenka na sezónu 2019/20 bez jakýchkoliv zvýhodnění (studentské, důchodcovské, věrnostní). V rámci každé ze středoevropských lig jsou uvedeny kluby, kde tato nejlevnější permanentní vstupenka stojí nejvíce, průměrně a nejméně. Cena roční permanentky v eurech je pak vydělena HDP na hlavu v dané zemi, tak, aby byla zohledněna rozdílná ekonomická situace. Jelikož výsledné číslo má více nul za desetinou čárkou, bylo pro přehlednost vynásobeno tisícem.

nejvíceprůměrněnejméně
Česko4.83 (Slavia)3.98 (Opava)2.67 (Teplice)
Rakousko7.36 (Mattersburg)5.66 (Rapid Vídeň)3.95 (LASK Linz)
Polsko12.99 (Legia)6.13 (Arka Gdynia)3.79 (Raków)
Rumunsko4.83 (Cluj)4.38 (Botosani)2.42 (Viitorul)
Maďarsko8.72 (Ferencváros)4.8 (Honvéd)3.12 (Puskás)
Slovensko6.99 (Trnava)3.85 (Trenčín)1.79 (Podbrezová)

Je vidět, že permanentní vstupenky na fotbal jsou v tuzemsku, pokud zohledníme kupní sílu, relativně levnější než ve většině srovnatelných lig z našeho regionu. Jediné dvě srovnatelné země s podobně levným vstupným na fotbal jsou Slovensko a Rumunsko. V případě těchto zemí by pro kompletní srovnání bylo ale také potřeba zohlednit obecnou kvalitu lig a zázemí stadionů, které jsou pravděpodobně horší. Pokud zohledníme relativně dobrou průměrnou kvalitu stadiónů a úspěchy českých klubů v pohárové Evropě, tak poměr cena-kvalita je u nás zřejmě nejlepší v celé střední Evropě.

Co dál?

Návštěvnost fotbalu v Česku, stejně tak jako všude jinde v našem regionu bohužel systémově neroste. Jistou naději na zvýšení návštěvnosti v české lize dává vybudování nebo zlepšení stadiónu ve Zlíně, Hradci Králové a především v Brně, kde má Zbrojovka obrovský divácký potenciál. Narozdíl od jiných středoevropských zemí v Česku hraje roli velmi silná konkurence ze strany hokejových klubů - jsme jediná země v Evropě, kde se návštěvnost hokeje téměř rovná návštěvnosti fotbalu (překvapivě například v Rusku má fotbal nejen díky větší kapacitě stadiónů téměř třikrát větší návštěvnost než hokej). Zatímco v Praze a Plzni jsou tak populárnější velké fotbalové kluby, například ve Zlíně, Brně a v Liberci se misky vah převážily na stranu hokeje.

Chodit na fotbal v Česku je, zvlášť když bereme v potaz výkonnost a komfort na stadiónu, velmi levné. Ještě nižší vstupné by pravděpodobně návštěvnost podstatně nezvýšilo a celou ligu by jen devalvovalo. Rozhodně je ale potřeba jak ze strany LFA, tak klubů, kvalitnější marketing a lepší servis pro fanoušky - inspirovat se lze například v Rakousku, kde v posledních letech vznikaly zajímavé programy klubového členství atd.

Autor: články čtenářů / Jan Kraváček

Komentáře (191)

Přidat komentář
chavi.27

Ten zacatek jak tam nepocitas Slavii a Banik je strasnej nesmysl...

Reagovat
smazaný uživatel

Ani ne. Je tam vidět, že bez vzestupu těchhle dvou týmů by to zůstalo prakticky stejný

Reagovat
chavi.27

A proc bych to nepocital do celoligovyho prumeru? Proc by na Teplice chodilo treba o 2000 lidi vic kdyz hrajou jak hrajou? Az budou hrat 3 flek tak tam taky dojde k narustu. Takze to taky skrtnem z pristiho prumeru? Trochu mi to pripomina 'poridil si hospodu ale chodili mu tam lidi...'

Reagovat
ratusek

Reagovat
Kang & Kodos

První odstavec

Reagovat
LokoLFC

Reagovat
luismiksak

Reagovat
ratusek

a 'Svoboda si může žgryndat co chce.

Reagovat
HorajzmAmmann

Reagovat
Zaschrona

Reagovat
luismiksak

Asi nebylo pochopeno ...

Reagovat
Achašveróš

Naopak, perfektně to ilustruje, že návštěvnost je pouze v rukou samotných klubů, které na ní musí samy pracovat.

Reagovat
Stamby

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
martin1

Reagovat
smazaný uživatel

Ne, je to klasická statistická analýza. Očistit trend od extrémů. A to co z toho vyplývá - že jinde se to vlastně nehýbe - takže proč "to roste" je dáno vzestupem dvou klubů a ne celkově zvýšenou návštěvností.

Svoboda by mohl jásat, kdyby návštěvnost rostla všude, takhle je to jen falešné sebeuspokojení.

Takže za mě

Reagovat
Pepe1911

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
oli9

tak ale jestli odečtu 2 nejsinější tábory tak musím také odečíst 2 nejslabší táboryaby to dávalo smysl

Reagovat
smazaný uživatel

ale ty tam ten výkyv moc nemají, ne? Takže ten průměr to škrtnutí neovlivní tolik.

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
smazaný uživatel

super článek

Prý se do deseti let očekává průměr kolem 10000, zatím to moc nevypadá

Reagovat
smazaný uživatel

Do roku 1970 předežene socialistický blok Západ. "Dohnat a předehnat".

Kdyby předpovídači v případě, že jim to nevyjde, měli páchat čestné harakiri, tak bychom o budoucnosti věděli jen, že "vlastně nevím"

Reagovat
smazaný uživatel

Klobasy, pivo v kelimku jak v 90. letech ale ok, ale sileny fronty, ceny prepaleny,. Hlavne fotbal typu nakop a vybojuj faul/roh/nahodny sklepnuti nasledovany strelou 20m nad..technicky hraci permanentne okopovani, takovej ronaldinho by v tyhle lize imho skoncil na JIPce..ted navic mladez vic brutalni a znudena, hrajou si na drsnaky, akorat se predvyst na videu jak kdo koho zkopal..ne diky radsi knihu a la ligu

Reagovat
smazaný uživatel

Vis jak se to rika, klobasa a pivo k fotbalu patri

Reagovat
RadekVonCZE

Já v té mládeži vyrůstám....

Reagovat
smazaný uživatel

Dáš nám odkazy na nějaká ta videa? Třeba jak někoho skopáváš a tak. Nebo jsi vychovatel/učitel?

Reagovat
RadekVonCZE

Boha, já mysel, že jsem v té věkové kategorii týhle mládeže, jak výše messinhovic zmínil

Reagovat
Morgue

Krásně si vystihl český fotbal

Reagovat
smazaný uživatel

Dik

Reagovat
lichna.

A přesně proto tu ligu sledujeme. Protože je to naše liga, jsou to naše kluby. Barceloně fandí každé malé děcko ale kdo může říct, že fandí Příbrami nebo třeba Dukle?? V mém případě fandím Reálu. Ale je to klub který sídlí daleko. Naopak Baník prostě reprezentuje moje rodné město. A to je přesně to, co nás láká i na tomhle druhoradem fotbale více, než sledovat la ligu premier League apod.

Reagovat
smazaný uživatel

Ja chapu patriotismus, ale prijde mi to ve spojeni s fotbalem jako hrozna ztrata casu, i za predpokladu, ze ty kluby samotny se spis projevujou jako kosmopolitni...vsechna cest baskum

Reagovat
lichna.

Ale pořád je to klub reprezentující tvé město. Pro mě je prostě Real super klub na úrovni ale nikdy bych si k němu nemohl vybudovat takový vztah jako k Baníku. To prostě nejde. A ani to nechápu. Což neříkám že to odsuzuju. Pro jiné je zase k nepochopení to že si raději pustím třeba Zlín Slovácko než bych se koukal na Atlético - Valencia třeba..

Reagovat
Banikovec7

az na ten Real klub na urovni.

Reagovat
fenixLFC

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
Mariano13

Stále rád chodím do Ružomberka na zápas. Proste je to domáce a som vďačný, že mám najvyššiu ligu (nech je kvalitná, aká je) tak blízko. Síce hrajú roky ultra defenzívny futbal, síce za leto úplne dokurvily čo sa len dalo v tom klube, no stále je to srdcovka.

Reagovat
ratusek

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
Losinho

Takže vlastně článek o tom, že návštěvnost v ČR je cca stejná. A ve zbytku střední Evropy taky.

Sorry, ale je to v "Názory a komentáře" a minimálně názor tam nevidím. Žádný jak zlepšit to a to, proč je tohle a proč tamto. Opravdu jen přepsaný čísla a pár grafů.

Reagovat
ratusek

Není předmětem tohoto článku návrh na zlepšení. Jen konstatování faktů a ne žvatlání od Svobody. Tohle je podloženo čísly.

Reagovat
OTASi

Reagovat
fantomas

Ty grafy a data nejsou nijak volně dostupný, pokud vim. Muselo to dát práci a já sem za tu práci vděčnej.

Reagovat
fantomas

Nehledě na to, že ten názor/komentář spočívá ve vyvracení něčích zkreslujících žvástů, žejo.

Reagovat
Losinho

Už nevím jak přesně se k tomu Svoboda vyjadřoval, takže nemůžu soudit. Ale nejvyšší ta návštěvnost prostě byla a je jasný, že si nad tím to triko pohoní.

Reagovat
PJ

Názor tam nevidíš, ok, komentář to ale je, ne? Lepší rubriku, do který to zařadit, tu nemáme...

Reagovat
Kang & Kodos

Článek by měl odpovídat na to, že Svoboda je debil. To je asi tak všechno. A protože všichni víme, že Svoboda je debil, tak až na ty grafy nic moc novýho

Reagovat
Losinho

tak

Reagovat
Kang & Kodos

Tim zase neříkám, že to je úplná zbytečnost, aby to někdo nepochopil blbě. Ale čekal jsem, že tam budou třeba důvody, proč návštěvnost neroste a tak

Reagovat
ratusek

Tak proč třeba neroste se ukázalo v baráži. to většině lidem stačí jako potvrzení

Reagovat
Kang & Kodos

U wrestlingu taky lidi ví, jak to dopadne a chodí na něj

Reagovat
ratusek

Ale tam frašku čekáš, v tom fotbale ne. I když to vlastně taky

Reagovat
C-M@ster

Tak důvod proč neroste je, že nemá důvod růst, ne?

Stadiony se nezlepšily, předváděná hra se moc nezlepšila, lákadla proč přijít nepřibyla.

Reagovat
andrew96

To tam je.

Reagovat
Kang & Kodos

Jo, musí se probrat v Brně a Hradci. Super. A jedna věta o marketingu. Zrovna ten marketing by šel rozebrat víc, ale beru, že to je zaměřený spíš na čísla. Třeba u Sparty je kvalitní práce PR oddělení jedinej logickej důvod, proč má Sparta pořád větší návštěvy. Pokud vyřadíme možnost, že Sparta přitahuje lidi se sklonem k sadomasochismu.

Zároveň ale největší úbytek mají v Teplicích. I když o pozornost nemají nouzi. Viz TK27 nebo most legendary Soungole v kroji https://www.o2tvsport.cz/wp-content/uploads/2017/04/tep.jpg

Reagovat
andrew96

Mně ta část o ČT, Berbrovi a tak dále přijde jako odpověď na důvody, ale ok.

Reagovat
podnebný

A staré struktury, které už dlouho fotbalu víc škodí než prospívají, se pořád nedaří vyhnat. To je taky ryze česká specialita.

Reagovat
OTASi

Reagovat
Losinho

Jak a PROČ fotbalu (ne)roste návštěvnost

Oproti Svobodovi super, ale to mi nepřijde jako měřítko.

Reagovat
Losinho

*na ratuska, sorry

Reagovat
smazaný uživatel

Ja bych na kaprligu nešel ani kdyby mi ještě platili

Reagovat
C-M@ster

Pro mě osobně nejzajímavější článek na EF za hodně dlouhou dobu.

Líbil se mi komentář (tuším na iDnesu), kde borec říká, že Rada je nasranej, že fanoušci nechodí, ale ať se klub sám podívá, kolik peněz (ne)dává do marketingu.

Ale nejvíc ve finále stejně lize ubližuje nedůvěryhodnost a u někde i nedůstojnej stadion.

Reagovat
ratusek

nedůstojný stadion, jak se to vezme. samozřejmě pokud jsou špinavé sedačky, hnusný pivo a hnusná klobása, tak lidi moc chodit nebudou, když i ten fotbal je pro srdcaře

Reagovat
Achašveróš

Jako souhlas, já hokej nemám rád, ale kamarád mě vzal na Vítkovice a to zázemí, stadion a i to bezpečí a volnější atmosféra mě oproti tomu co jsem zažil na baníku (ať už bazaly, nebo vítky), že bych spíš šel na ten hokej s kamarády.

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
Liquid

ten marketing se přeceňuje, nevěřím, že kdyby Pelta zaplatil bilbordy po Jablonci, že by najednou Jablonečáci objevili, že se vlastně u nich hraje 1.liga

Reagovat
C-M@ster

Marketing není o billboardech, byť je mi jasný, že to zlehčuješ.

Je to o práci s fanoušky obecně.

Nevím, vzpomeň si na přeceňování marketingu, až půjdeš do kina a dáš si tam popcorn - v podstatě to nejmíň vhodný jídlo ke sledování filmů.

Reagovat
sosna

Proč je popcorn nejmíň vhodný jídlo ke sledování filmů?

Reagovat
bobis21

Málo které jídlo je "hlučnější", proto to není úplně vhodné...

Reagovat
sosna

Smradlavý nachos jsou jeste o level výš podle mě.

Reagovat
C-M@ster

Však to půl filmu dostáváš ze zubů

Ale prostě v Americe přišli s tím, že popcorn je levnej a jednoduchej na přípravu a udělali z toho jídlo, co se v kinech prodává všude na světě.

Reagovat
sosna

A lidi tam rádi vysoli majlant za dvacet deka kukuřice. Kdepak, povodit stadecko šlo kovbojum vždycky nejlíp. A jde jim to do dneška.

Reagovat
smazaný uživatel

A proto nerad chodím do kina, protože aby bylo slyšet film přes to mlaskání a srkání, tak musí hrozně ohulit zvuk a to i mně jakožto nahluchlému dost vadí.

Reagovat
sosna

Díky bohu pár normálních kin ještě přežívá.

Reagovat
Losinho

Naštěstí to všichni sežerou ještě během reklam a hluchej jsem tak, že mi to občas přijde potichu

Reagovat
smazaný uživatel

nevim, jestli jsi poslouchal podcast k jablonci, kde byl BJ, ale ten rikal, ze prave ta prace s fanouskem je v jablonci na perfektni urovni at uz v komunikaci, ruznych akci, proste tim okolo, nebo primo na stadionu.

Reagovat
C-M@ster

BJ znám jen jako zkratku Blow Job

Reagovat
smazaný uživatel

bozsky john

Reagovat
Talker

Neřekl bych, že Jablonec je v tomhle nějaká výjimka. Jablonec je relativně malé město, nemá žádnou "aglomeraci", ze které by nasávala fanoušky (hned vedle je konkurenční Liberec).

Když si to porovnáš s ostatními kluby, tak návštěvnost je někde kolem 3-5% populace města. Co jsem tak koukal, tak výjimkou je Slovácko, ale tam je zas otázka, jestli tam kompletně nechcípl pes. Baník se chlubí návštěvností 10.000 lidí, ale v rámci města žije 300.000 a aglomerace je dalšího půl míče. Takže zaplnit stadion by mělo být jednoduché. A co vím, tak na Ostravu jezdí dost lidí z Havířovat a okolí.

Navíc Jablonec je v tomhle podle mého dost specifický - přehrada, deset minut odkudkoliv na kola do přírody, brusle, běžky, lyže v zimě, k tomu relativně silná atletika, sportovní hala, multifunkční hala (tenis, squash atd)... Máš tam prostě hodně slušné sportovní vyžití.

Reagovat
Zaschrona

Tak Slovácko musíš počítat i se Starým Městem a Kunovicemi, což dohromady dělá 38 tisíc a pak podle mě docela dobře reprezentují i celou tu oblast v názvu, ten tah s pojmenováním se jim kdysi podle mě povedl, což jim dneska zvedá fanouškovský potenciál. Předpokládám, že třeba lidi z Uherského Brodu klidně můžou fandit spíš Slovácku než domácímu klubu.

Reagovat
smazaný uživatel

tak ale to imo nema co delat s pojmenovanim jako proste znackou a vedenim, ze se tam dela fotbal na urovni (oproti nejakemu brodu atd)

Reagovat
smazaný uživatel

na kole, bruslích, sportovni hale, vode/bazenu neni naprosto ale opravdu vubec nic specifickeho, to mas snad v kazdem meste minimalne nad 20k. a lyze a bezky taky, pokud nebydlis na rovine..

Reagovat
John Obi Mikel

Tohle není největší problém českého fotbalu, tím je úbytek fotbalistů (hlavně u mládeže) v okresních soutěžích. Jedna generace čutálistů odchází a další ne a ne ji nahradit.

Reagovat
smazaný uživatel

Ono sú to spojené nádoby, myslím si.

Reagovat
Pokahontas

Hodně záleží na tom,jak se otázka položí-jestliže je v posledních letech návštěvnost v zásadě konstantní,pak se dá zeptat nejen ,,proč neroste" ale také ,,proč neklesá"-obdobný jako může být tatáž sklenice jak ,,poloprázdná",tak ,,poloplná".

Jestliže je poslední sezóny návštěvnost v zásadě vyrovnáná, může to znamenat,že byl již víceméně naplněn reálný potenciál dlouhodobé průměrné návštěsnosti,kolem kterého se čísla návštěvnosti drží,což je samo o sobě zjištění pozitivní.Může to totiž být také dokladem toho,že propagace ligy zvládá kompenzovat neustále se zvyšující ceny vstupného (srovnání cen s cizinou je zavádějící, člověk srovnává hlavně s tím,na co je zvyklý ze své zkušenosti,ne z té cizí.Trend je důležitý).

Faktorů ovlivňujících návštěvnost je spousta,ale vliv některých z nich není vždy jednoznačný-ať už jsou to TV přenosy a jejich množství a dostupnost či ona mnohdy adorovaná ,,modernost" stadionů,ani jedno z toho není faktor,který by dlouhodobě návštěvnost obecně jednoznačně zvyšoval či snižoval,takže se dá často argumentovat těmito faktory poněkud účelově,podle toho, jak se to zrovna hodí.

Reagovat
Liquid

Jsme jediná země v Evropě, kde se návštěvnost hokeje téměř rovná návštěvnosti fotbalu - to mě zarazilo, ve Finsku na fotbal chodí více než na hokej? Ve Švédsku i Švýcarsku bych řekl, že to taky bude minimálně podobné jak u nás. Na Slovensku na Slovan v hokeji chodilo i 10 tisíc lidí, rozhodně více než na fotbalovej.

Reagovat
smazaný uživatel

Ve Švédsku je na fotbale výborná návštěvnost.

Reagovat
John Obi Mikel

A Rusko. Tam bych taky čekal vic Hokej-fandů

Reagovat
oli9

rusáci mají malé haly

Reagovat
smazaný uživatel

Ve Švédsku je průměrná návštěvnost hokejové ligy 5,828 a fotbalové 8.425.

Ve Švýcarsku je průměrná návštěvnost hokejové ligy 6,949 a fotbalové 11.273.

Na Slovensku je průměrná návštěvnost hokejové ligy 1,663 a fotbalové 2.400. Samozřejmě Slovan je trochu jiný příběh.

Ve Finsku je návštěvnosti fotbalu jen 2.308 a hokeje 4,232. Takže ano, s Finskem máte pravdu, ale to je velice specifická země, kde pro fotbal jsou i hodně špatné podmínky.

Zdroje:

http://www.european-football-statistics.co.uk/attn.htm

https://www.iihf.com/en/news/9527/european-attendance-ranking

Reagovat
OTASi

Reagovat
KnoxXx

Reagovat
Liquid

tak jde hlavně o to, že hokejový areny jsou vesměs malé, jinak si myslím, že by to ve Švédsku i Švýcarsku bylo jiné, každopádně přes 11 tisíc jako průměr na švýcarskou fotbalovou bych nečekal, jasně Bern, Basilej, Curych ale že i ostatní musí dost přidat

Reagovat
Kixi Syhimour

Reagovat
smazaný uživatel

Taky mě to zaskočilo, zase ale tam hraje ligu jen 10 týmů, takže tyhle tři týmy tvoří skoro třetinu.

Každopádně jsem si to dohledal a překvapivě to táhnou pouze dva zmínění - YB Bern (25,7 tisíc, loňská sezona) a Basilej (24,2 tisíc). Třetí je s výrazným odstupem St. Gallen (12,6k) a až čtvrtý FC Zürich (10,6k). Poslední je Lugano s 3 a půl tisícovou průměrnou návštěvností. Nemilým překvapením pro mě pak je předposlední flek pro Grasshopper Zürich (5,9k), kteří ale loni z nejvyšší soutěže padali.

Reagovat
bobis21

jako statistika mě teda málem složilo ze židle použití HDP pro srovnání kupní síly, ale kritizovat nebudu, snaha se cení

Podle mě škodí návštěvnosti hlavně dvě věci

1. příliš časté pochybnosti o regulérnosti ligy

2. na některých zápasech nesmyslné požadavky na fanoušky (ne, opravdu nepojedu přes celou republiku s tím, že si nesmím s sebou vzít ani batoh, ani blbou flašku s pitím ) - naštěstí těchto požadavků už trochu ubývá, tak před 5 lety mi to přišlo horší

Reagovat
C-M@ster

Mně se zas vždycky otevírá kudla v kapse, když vidím ty "nejdraží přestupy v historii", který motají do sebe přestupy 20 let od sebe inflace-neinflace

Reagovat
bobis21

na jednu stranu souhlas - očištění o inflaci by mělo být samozřejmostí. Na druhou je tady ale problém, že neexistuje žádný cenový index, který by byl relevantní pro přestupy fotbalistů - proto to vlastně nejde pořádně udělat.

Reagovat
fantomas

Jen pro zajímavost - napadá tě vhodnější alternativa k HDP, aby se docílilo stejnýho efektu?

Reagovat
bobis21

Beru to tak, že tady bylo cílem to srovnat s příjmem domácností - pro to bych použil např. medián ekvivalizovaných příjmů domácnosti (zjednodušeně příjem domácnosti vydělený váhou odpovídající počtu osob v domácnosti a věkové struktuře) - a to buď v jednotné měně, nebo v PPS (tady záleží na tom, co přesně chceš srovnat).

Popsáno tady: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Glossary:Equivalised_disposable_income

Data dostupná tady: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=ilc_di03&lang=en

Ale jak říkám, autorovi to nijak nevyčítám, je to jen takový detail způsobený mou "profesionální deformací". Článek oceňuji

Reagovat
fantomas

Jo, teď ještě někdo na Twitteru navrhl průměrnou mzdu obyvatele, když už mluvíme v zásadě o tom, jak cenově dostupnej ten fotbal je, atp. Ale ony by ty výsledky asi stejně vypadaly plus mínus stejně a obrázek si člověk udělá i na základě toho HDP no.

Reagovat
bobis21

Však jo, já neříkám že by to vyšlo významně jinak. Jen kdybych chtěl srovnání přesnější, použil bych jiný ukazatel. To že pro účely tohoto článku není důvod srovnání nějak dokonale přesné dělat je samozřejmě dobrý protiargument

Reagovat
fantomas

Reagovat
Zaschrona

Leda podle parity kupní síly, nějaký trochu jiný obrázek by to pak dalo. Ale jako obecně to je docela jedno, asi to v tomhle případě nejsou úplně ta nejzásadnější data pro porovnání.

Reagovat
bobis21

S tou paritou nevím (když nad tím teď přemýšlím, to že jsem ji předtím navrhoval byla blbost i ode mě). Pokud ji použiji, vlastně si očistím data o rozdíl v cenové hladině - to ale bylo přesně cílem toho srovnání, takže si to vlastně očistí o to, co chci sledovat. Ale možná je to jen blbá úvaha po těch pivech

Reagovat
Zaschrona

Tak přece ale právě to očistit chceš, ne? Stejná cena za lístek u nás a v Rakousku přece neodpovídá kupní síle obyvatelstva -> pro Rakušana to jsou menší peníze než pro Čecha. Ale ty piva chápu, jsem na tom podobně, takže to uvažování možná skřípe na mojí straně.

Reagovat
bobis21

Já si právě myslím že to očistit nechceš. Podle mě tady právě o to, jak velkou část příjmu by šla na nákup vstupenky. Když teda lístky stojí stejně, ale v Rakousku mají 3x vyšší příjmy, řekneš že je to pro Rakušany dostupnější. Když bys ten rakouský příjem očistil o to, že mají vyšší cenovou hladinu, došel bys třeba k závěru, že je to stejné - což ale není pravda, protože pořád platí to, že na vstupenku jde menší část příjmů. Kdyžtak to promyslím ještě ráno

Reagovat
smazaný uživatel

A jaké jiné měřítko byste prosím použil?

Dodoporučuji k přečtení:

https://voxeu.org/article/defence-gdp-measure-wellbeing

Znám ostatní měřítka jako například PPP; HDP na hlavu je samozřejmě silně nedokonalý nástroj pro posuzování bohatství obyvatel dané země, ale je nejjednodušší, obecně známé a pro účel tohoto článku podle mě dostačující.

Promiňte, ale neodpustím si to. Nevím sice, co za ekonomické vzdělání máte Vy, ale musím říci, že jakožto absolventa jedné z deseti nejlepších univerzit na světě v rámci ekonomie mě Váš komentář trochu podráždil.

Reagovat
Losinho

EF = svět úspěšných

Reagovat
bobis21

to snad ani nezaslouží odpověď

1. mé vzdělání je v oboru statistika

2. HDP je vhodný ukazatel pro srovnání celkové produkce generované národním hospodářstvím (a to ať už chápu produkci jako zdroj důchodu, nebo jako přidanou hodnotu). Pro to byl ukazatel navržen a k tomu by měl být i využíván. Využívání ukazatelů pro jiné účely než byly navrženy nemůže vést k přesným výsledkům (byť často je to jediná možnost, vzhledem k omezeným zdrojům a schopnostem získat informace). V HDP jsou zahrnuty i věci, které nemají se schopností obyvatel koupit si lístek na fotbal nic společného (jako např. nákup tanků armádou), proto je lepší využít ukazatel, který je bližší tomuto tématu - jako např. medián ekvivalizovaných příjmů domácnosti (pořád není dokonalý pro tohle využití, určitě je ale blíže k tomuto účelu).

3. Jelikož neexistuje žádné objektivní měřítko pro srovnání kvality škol, je tvrzení "deseti nejlepších univerzit na světě" je naprosto bezvýznamné.

Reagovat
smazaný uživatel

1. Ok

2.Je to jistě zajímavá diskuze, jaké měřítko použít. Díky za konstruktivní návrh a kritiku.

V tomto případě ale není podle mě potřeba na komára používat bazuku a hlavní cíl článku je srozumitelnost pro normálního fotbalového fanouška, ne akademická přesnost, jak bylo vyšš zmíněno.

3. " jako statistika mě teda málem složilo ze židle použití HDP pro srovnání kupní síly" zní jako kdybych se dopustil nějaké základní ekonomické chyby, kterou by rozpoznal student po absolvování prvního kurzu ekonomie na střední. Jen jsem tím chtěl ilustrovat, že to tak triviální není a že uplný analfabet v ekonomii nejsem.

Reagovat
bobis21

Jak se to vezme. Pokud je cílem výzkumu opravdu "jen" článek na fotbalovém serveru, tak je asi jedno co se použije. Pokud bys ale chtěl výzkum nějak publikovat jako vědeckou činnost, HDP použít prostě nemůžeš a chyba by to byla velká.

Pokud bylo cílem to první, tak uznávám že to bylo možná trochu přehnané. Sám do žádných médií nepíšu a jsem zvyklý spíše na to druhé využití, proto mi jde o přesnost a korektní využití dat/metod více než většině lidí (proto taky žádné média už nesleduji - ef už je vlastně jediné co by se za něj dalo považovat a pořád sleduji).

Reagovat
smazaný uživatel

HDP ve vědecké činnosti opravdu používat neplánuji a jediným cílem je překvapivě jen článek na fotbalovém serveru :)

Ten Tvůj první komentář mi přišel taky trochu přehnaný, ale víceméně ho teď chápu. Nechtěl jsem nicméně, aby můj první komentář vyzněl namyšleně - za to se omlouvám.

Reagovat
Talker

Nic proti, ale průměrná mzda/medián jsou jednodušeji uchopitelné údaje pro většinu populace, než HDP - tipl bych si, že kdyby jsi udělal průzkum na stadionu, co je to HDP, tak cca polovina by ti neřekla ani, co znamená zkratka a z toho zbytku by ti polovina nebyla schopná odpovědět na to, co ten termín vlastně znamená a co obsahuje. Výjimkou by byli lidé, kteří v předchozí dekádě studovali ekonomii nebo lidé, kteří s tímto termínem pracují.

Tolik ke srozumitelnosti pro běžného fanouška.

Reagovat
smazaný uživatel

Souhlasím, že průměrná mzda/medián jsou jednodušeji uchopitelné údaje pro většinu populace. Nicméně přeci jen bych si troufal říci, že většina lidí na Eurofotbale (ne na stadionu) pojem HDP zná a něco si pod ním představí :

Každopádně, nikdo vám nebrání tu analýzu zopakovat nebo vylepšit s jiným ukazatelem - důvody pro moje užití HDP jsou výše a snad dávají trochu smysl. A troufnu si říci, že by výsledky s jiným ukazatelem byly podobné.

Reagovat
Talker

Asi jo, mně šlo vyloženě o to zjednodušení, že v rámci srozumitelnosti by bylo asi jednodušší použít průměrnou mzdu/median. A stejně tak by dávalo smysl brát, kolik to toho člověka stojí v poměru s průměrným platem, ne v poměru s "neuchopitelným, obecným pojmem". I tady věřím, že by tě se svým zdůvodněním, co je HDP, neuspokojila polovina lidí.

Každopádně výsledky budou +- podobné, možná by tam byly nějaké odchylky, ale nezměnilo by se nic moc. Ono jsi to vysvětlil pod tím, že máme (pravděpodobně) nejlepší poměr cena/kvalita.

Reagovat
podnebný

Tou regulérností jsi trefil hřebík na hlavičku. Nejenže kromě tří nejlepších mají ostatní rozdílné podmínky pro činnost, ale kromě skryté korupce se objevuje i úmysl rozhodčích pískat nakloněnou rovinu i z jiných nám neznámých důvodů. To se pak třeba Jihlavě nebo Brnu v baráži hraje dost mizerně. Jejich mzda a především kvalita by měla být mnohem vyšší tak jako u klasických soudů.

Reagovat
Mariano13

akurát použil hdp na osobu, čo je dobrý ukazovateľ ekonomickej úrovne, ktorú chcel brať do úvahy. Išlo by to aj použitím priemernej mzdy, z pohľadu, aká veľká položka v rozpočte je návšteva futbalu.

Reagovat
RadekVonCZE

OT: Háncko do Sparty

Btw. Článek suprový

Reagovat
smazaný uživatel

Vadí mi dohoda klubů při hostování. Jsem zvědav na nové posily , které máme v klubu na hostování právě proto,aby byli vytíženi a zdraví hráči nejsou ani na lavičce. Hloupá dohoda klubů.že hostující hráči nebudou hrát je nelogická a proti fotbalu. fanoušek je zklamán až podveden, trenér nesmí postavit zdravé posily....to člověka odradí

Reagovat
Jirka3811

Tady je vidět fanoušci kterejch týmů jsou náladový jako prase ....hlavně že před celým stadionem zpívaj jak ho neopustěj.

Reagovat
bobis21

Pokud narážíš na nás, tak i při hře o záchranu jsme byli 3. - 4. v návštěvnosti. Sezóny kdy tomu tak nebylo byly způsobeny spíše výjimkami (např. když jsme nechodili kvůli bojkotu Šafarčíka, ne kvůli výsledkům). Ale debilovi zbytečné vysvětlovat...

Reagovat
Jirka3811

No to každopádně .......

Reagovat
ratusek

Reagovat
tnt03

Reagovat
Frick

Mne fascinuje, jak se ty ofiko čísla o návštěvnosti berou za něco, co má reálnej základ.

Normálně bych jednou za čas udělal kontrolní součet podle fotografií hlediště. Nahlásils 3 562 a máš v hledišti 2 170? Podvod!

Reagovat
C-M@ster

No, u Příbrami to zmiňuje.

Ale ono pak můžou říct, že to číslo zahrnuje i permanentkáře, co nepřišli.

Reagovat
smazaný uživatel

Dobrý postřeh. Je dobré být zdravě skeptický - samozřejmě všechny ty čísla jsou přesná jen orientačně a někdy možná ani tak ne. Nemyslím si, že to je v jiných středoevropských ligách (možná s vyjimkou Rakouska) jinak. Nicméně zase je potřeba se od něčeho odpíchnout.

Reagovat
Vsadim gule

Soustředil bych se třeba na maličkosti, které by zatraktivnily samotný pohled na hru. Například od české hokejové ligy mě strašně odrazují ty reklamy jak na dresech, tak na ploše. Jasné na trávníku reklamy nejsou. Ale na těch dresech na zádech jo. Podle mě to vypadá blbě ještě když je reklama nahore a jméno dole. Jméno bych dal povině nahoru a když reklamu v zadu, tak max na zadku. Jo jsou v tom prachy, ale neviděl bych v tom takový rozdíl kdyby to měli mít všichni stejně. Další co by sem udělal je, ze bych sjednotil styl písma a čísla jak např. v PL. Liga by byla taková víc reprezentativní. Neříkám, ze by to přitáhli tisíce lidi, ale proste vypadalo by to lip a i to se počítá.

Reagovat
Zaschrona

Jinými slovy pořádný marketing. To souhlas. F:L branding se povedl, podle mě je to krok dobrým směrem. Ale člověk má trochu pocit, že u toho to tak trochu zůstalo a nějaká další snaha moc vidět není.

Reagovat
Zaschrona

Dobrý článek.

Líbí se mi to poukázání na to, že hlavní potenciál pro zvýšení návštěvnosti je v tom, aby se fotbal dal dohromady v Brně a případně teda v Hradci, kde by se to aspoň mělo dát dostat na čelo toho pelotonu druhé vlny. Prostě na to nejsou jinde lidi. V krajských městech se kryje přes sebe fotbal i hokej, v menších městech pak je tradičněji na top úrovni jen jeden z těch sportů. Dejme tomu Teplice, Příbram, Karviná, v hokeji to zas je Třinec, Kladno nebo Litvínov/Most. Když se to v těch fotbalovo-hokejových městech pokrátí dejme tomu na tu polovinu, zas to zásah někde kolem maximálně 50-60 tisíc lidí. Výjimky jsou čtyři - aglomerace Plzeň, Ostrava, Brno, Praha. Takže to je 5, možná 6 klubů, pokud by se nahoru dostala Bohemka, kde je nějaká šance ten fotbal dělat i přes to pokrácení potenciálu s hokejem/dalšími sporty a reálně se průměrem dostat přes 10 tisíc. Jinde to prostě nejde, ať už se to bude dělat sebelíp. Když budu počítat ideální scénář a nějaký reálný potenciál v tisících:

Slavia 16, Sparta 16, Brno 16, Ostrava 13, Plzeň 9, Bohemka 7, Hradec 6, Liberec 5, Olomouc 5, Budějovice 5, Zlín 5, Teplice 5, Slovácko 4, Opava 4, Jablonec 3, Boleslav 3. Výš už to reálně půjde jen těžko. A tohle by stejně dalo průměr pouze 7,3 tisíce na kolo. Ve scénáři zmenšení ligy na 12 týmů a kdyby to náhodou byly ty 4 návštěvností nejmenší by průměr šel na 8,6 tisíce za kolo, když reálně by šly dolů spíš jiné týmy než Jablonec nebo Bolka. K 10 tisícům se to dostává až při ideálním scénáři s 10 kluby.

Z tohohle mi prostě vyplývá, že český fotbal je relativně blízko potenciálu, ty slova o průměru 10k mi přijdou jako naprosté sci-fi bez zásadní zúžení ligy. Nevěřím tomu, že návštěvnost jde nějak speciálně dolů kvůli Berbrovi, to spíš už kvůli pyru, sprostým pokřikům a obecně nízké kvalitě fotbalu oproti tomu, co lidi mohou sledovat v TV z ciziny. A spoustu lidí prostě fotbal nebaví a ani bavit nebude, konkurence je obrovská. Reálnou cestu, jak ty čísla nějak víc zvedat, už prostě nevidím.

Jako cestu k růstu vidím pro český fotbal ve snaze udělat a rozvíjet jakousi středoevropskou ligu, která by měla snahu alespoň nějak konkurovat top ligám. V Nizozemsku a Belgii už se živě hovoří o vytvoření BeNe ligy, myslím, že ta doba přijde i tady. Jen k tomu najít vhodný formát a potenciální cestu, jak by z toho mohli všichni zásadní účastníci nějak profitovat.

Reagovat
mistr129

Třeba zrovna v těch Teplicích je potenciál určitě vyšší, naopak Brnu až tolik nevěřím.

Reagovat
Talker

Tak potenciál je svázaný s výsledky klubu. Teplice mají 50.000 obyvatel, z toho těžko vytřískáš o moc více. Možná ve chvíli, kdy hrají špičku tabulky, jenže v tu chvíli zas nebudou svůj potenciál schopné naplňovat jiné kluby.

Reagovat
mistr129

Stačilo by, kdyby si pozici prohodili třeba s Jabloncem

Reagovat
Talker

Tak potenciál je tam možná o něco vyšší, ale nebyl by to podstatný rozdíl, protože u Jablonce bys zas část návštěvnosti ztratil a ve výsledku by to bylo pár stovek lidí.

Ono by pro lepší výsledky stačilo, aby ty nejlepší kluby hrály v největších městech (aglomeracích) a měly nejlepší stadiony a budeš mít logicky vyšší návštěvnost. Tak to ale nefunguje, Brno, Ústí, Pardubice jsou níže, Budějovice postoupily ted - tj města nad 90 tisíc, kde by teoreticky byl potenciál na nějakých 10 tisíc fanoušků, kdyby hráli širší špičku.

Místo toho tam máš Teplice, Slovácko, Příbram, Jablonec, Opava, Boleslav, což jsou města pod 60 tisíc obyvatel, takže ten potenciál je prostě nižší.

Reagovat
Zaschrona

Tak ono je to svázané i s výsledky, samozřejmě se může stát, že nějaký klub na nějakou dobu vyskočí hodně nahoru, ale kdy byl v Teplicích ten divácký průměr nějak extra výš? Dlouhodobě to jsou 3,5 až 7 tisíc a dlouhodobě se to drží spíš níž. Takže těch 5 jako dlouhodobý průměr je asi maximum, v Teplicích těžko někdy mohou dělat fotbal na úrovni, že každý rok se bude hrát Evropa.

V Brně se to nemusí povést v dohledné době využít, ale ti lidi tam prostě na to jsou, jen vybudovat zázemí, hlavně stadion, a klub s odpovídajícími výsledky s dlouhodobou prací s fanoušky. Pak podle mě má ten klub potenciál být klidně konkurentem Sparty a Slavie, zvlášť pokud by chytil nějakého top majitele, jako se to povedlo v hokeji Kometě.

Reagovat
smazaný uživatel

Děkuji za kompliment a super komentář - přesně tak to vidím taky. Osobně bych se pokusil do české ligy dostat Slovan Bratislava a možná další 2-3 mužstva ze Slovenska. Rozhodně ale ne více, jak tady bylo kdysi navrhováno. Samozřejmě UEFA s tím bude mít problém, ale evropský fotbal se opravdu rychle mění a kdo ví. Další otázka je, jestli by s tím souhlasil například Slovan, jelikož by dost možná ztratil dobré nasazení v pohárech jako mistr.

Reagovat
Zaschrona

Podle mě by dával smysl zkusit koncept typu propojení v rámci zemí V4 a připojit k tomu ideálně Rakousko a Švýcarsko. Sjednotit všechny ligy na 12 týmů, to by bylo 22 zápasů a konec, zajímavost by šla nahoru, nebyly by takové rozdíly, důležitost každého zápasu by šla nahoru. K tomu by se nalosovala Středoevropská liga, která by měla dvě divize - první by měla 24 týmů (top 4 každé ligy z minulé sezony), 4 skupiny po šesti týmech = 10 zápasů, první čtyři týmy by postoupily do play-off na jeden zápas hraném vždy na stadionu lépe nasazeného týmu ze skupin, spodní divize by měla stejný formát, jen by měla 48 týmů a 8 skupin po šesti pro týmy ze spodní části tabulky minulé sezony a nováčky. Do play-off na jeden zápas by zas postoupila top 4. Vítězové obou soutěží by si mohly na začátku té příští střihnout superpohár. Výsledkem by bylo 32-36 zápasů pro každý tým, nová atraktivnější soutěž pro všechny týmy, zvýšila by se konkurence, divácká atraktivita, snad by to i vygenerovalo dostatečné peníze, zároveň by to nezničilo národní ligy. Přeci jen by to byla už soutěž pro trh 80 milionů lidí, to už by snad mělo potenciál.

Reagovat
Mariano13

Myslím, že väčšina Slovenska, by privítala návrat spoločnej ligy, kľudne len so Slovanom, Trnavou, Žilinou a možno DAC. Ja sám by som rád chodil do Ružomberka na zápasy 2. ligy proti Zlínu, Opave, či Brnu. Česko-slovenská rivalita, by zdvihla záujem , kvalita by sa zvýšila na oboch stranách (no u nás oveľa viac) a aj peniaze ,či postavenie v rámci UEFA by sa zepšilo.

Reagovat
Hokaido

Nápad té ligy se mi vůbec nelíbí. Pak by naše samostatná česká liga dopadla ještě hůř než hokejová na Slovensku. A u Opavy jsi tu návštěvnost určitě podcenil.

Reagovat
Zaschrona

Proč myslíš? Však právě proto se snažím vymyslet jakýsi hybrid, který by tu ligu v určité smysluplné formě zachoval, ale zároveň by se na to nabalila nějaká solidní expanze, co by měla potenciál do budoucna aspoň trochu konkurovat západním soutěžím.

A nevím, pochybuju, že v Opavě může dlouhodobě chodit nějak extra víc než teď.

Reagovat
Mariano13

To mi je jasné že ďalej od Brna by to brali ako zradu, ale reálne tie tri /štyri najlepšie tímy u nás by priniesli väčšiu kvalitu než tie najslabšie vaše. A aj tu sa ten futbal vie robiť, za klubmi sú síce väčšinou ľudia s pochybným zdrojom príjmov. No okrem Kmotríka robia futbal pre vášeň, držia kluby nad vodou a pôsobia tak rozumne. Narozdiel od Starku, Peltu a iných u vás.

Reagovat
raduinho

Promluvíme si.

Reagovat
John Obi Mikel

Musíme.

Reagovat
Hector17

Lidé nechodí, protože se na naši ligu nedá dívat. Stačí se podívat na včerejší rozehrávku Šindeláře. Tlak nahoru, náběh na infarkt. Mám to zapotřebí?

Reagovat
smazaný uživatel

Tohle platilo tak mozna pred 15 lety. Porad je ale v mode to rikat po hospodach, tak tomu kazdy veri. Uroven ligy se hodne zvedla. Hodne tymu hraje hezkej fotbal. Statisticky pada vic branek nez v dalsich ligach podobny urovne. Samozrejme nejsme Spanelsko, aby na hristi bylo 11 techniku a ten fotbal tomu odpovida. Pak uz ale zalezi na divakovi, co preferuje. Aby liga byla divacky zajimava, tak nemusi byt kvalitativne dokonala, ale staci, aby byly zapasy zabavny.

Reagovat
lajka30

Viděl si vůbec nějaký zápas před 15 lety ty joudo?

Reagovat
smazaný uživatel

Ano. Muzu pomoct jeste s necim?

Reagovat
smazaný uživatel

Zrusit hokej a lidi budou chodit na fotbal.

Reagovat
smazaný uživatel

Více podobných článků

Reagovat
podnebný

Většina příčin v návštěvnosti je chronicky známá: 1. zajištění bezpečnosti pro slušné diváky, zejména rodiny s dětmi 2. kulturní prostředí a pozitivní povzbuzování 3. komfort pro diváky včetně sociálního zázemí (občerstvení, reklama, hygiena, WC) a možnost ochrany před nepřízní počasí včetně lepšího využití termínové listiny 4. rozšíření kapacity stadionů tam, kde je zvýšený zájem 5.zvyšovat kvalitu mužstev a úroveň i atraktivitu zápasů. Samozřejmě má vliv i postavení českého fotbalu ve světě a klubové mezinárodní účasti v soutěžích UEFA.

Reagovat
vanGomm

Myslet si,že když dám ligu na placené kanály,že pak lidi příjdou na stadiony?Těch fanoušků na stadionech zas tak o moc víc nepřišlo a vůbec bych se nedivil,kdyby ta sledovanost na těch placených kanálech byla výrazně nižší než dříve na ČT 4 rsp.ČT 2.Navíc nyní,když místo opravdového řešení problému budou pouze zavírat stadiony,tak ta návštěvnost klesne o to víc.Na příští ligový zápas místo 15 000 budou počítat 0.

Reagovat
vanGomm

Průměrná návštěvnost na domácích stadionech u těchto týmů za posledních 5 ročníků

2014/2015 - 2018/19

10 859---10 619---10 040----9 577----9 012 Plzeň

--9 345----9758----1 0040---11 392---11 565 Sparta Praha

--4 729----4 869-----4 479----4 992----4 866 Liberec

--4 576----4 695-----4 209----4 495----4 415 Slovácko

--4 446----4 628-----4 377----4 123----4 367 Bohemians

--4 755----4 589-----4 863----4 437----3 640 Teplice

--3 140----3 606-----3 345----2 879----2 970 Mladá Boleslav

--3 764----2 847-----2 541----3 233----2 864 Jablonec

Ano nárůst má Ostrava a Slavia ty důvody už ale autor článku popsal.Jinak je to bud zhruba stejné,nebo nějaký ten pokles.Poměrně velký úbytek diváků je u Plzně,kde ten pokles je skoro o 2 000 diváků na zápas!! Ani letos to u Plzně na nějaké zlepšení nevypadá.Na dva domácí zápasy ročníku 19/20 přišlo 9 611 rsp. 7 035 diváků což je zatím průměr 8 323.Uvidíme jak bude ligová návštěvnost pokračovat,ale myslet si,že když se dá fotbal a placené kanály a tím lidi přinutím chodit na stadiony,tak v tom to asi nebude.

Reagovat
smazaný uživatel

Ten rozdíl u Plzně je zvýrazněn jejich změnou systému v ne/počítání permanentkářů. Skutečnost bude nižší, než ty dva tácy. Ale souhlasím - sestupný trend je tam patrný.

Reagovat
Aris1914

Řekl bych, že mnohem důležitější ukazatel je medián návštěvnosti než průměrná návštěvnost. V minulé sezóně byl medián 3986 pro fotbalovou ligu. Hokejová extraliga měla naproti tomu medián 4919 (počítána jen základní část). A není to jenom náhoda, ale spíš trend. Fotbalová liga měla svá nejlepší léta z hlediska návštěvnosti v 90. letech. Zato extraliga zažívá to nejlepší období právě teď. 7 posledních hokejových sezón patří do 10 nejlepších ročníků e-ligy od vzniku ČR. Jsou tam výjimky. Sezóna 97/98 (Nagano), 04/05 (výluka NHL) a 09/10. Fotbalové kluby by podle mě měli hlavně zapracovat na marketingu. V okolí mám jenom Sigmu a připadá mi, že buď na marketing dlabe nebo jim to tam nejde.

Reagovat
smazaný uživatel

Mně přijde, že s výjimkou Sparty, ty týmy vlastní lidi na marketing snad ani nemají. Že to je jen výměna s externí marketingovou firmou ve stylu - uděláme vám super webovky a pár bannerů za skvělou cenu, na oplátku budeme mít prestižní referenci a lístky pro naše klienty z firemní sféry. Protože to ta firma dělá za levno, tak jim jde jen aby to dobře vypadalo na první pohled a bylo s tím nejméně práce. Výsledek pak působí jak prázdná skořápka a nemá žádný efekt. Na ty stránky a sociální média, pak píšou studentíci za klobásu a lístky zdarma. A zbytek marketingu leží na Blaženě, která se "o letáky a tak" stará už třicet let. A když to dělá tak dlouho, tak už to musí dělat fakt dobře. Když vidím ty chlapi ve vedení, tak mi to připadá, jak místní myslivecký spolek. Skupina starejch kozlů, kteří jsou rádi za to svý a ty moderní blbosti jsou pro ně zbytečný.

Reagovat
Aris1914

Asi tak. Přitom v hokeji ten marketing dělat umí. Sparta, Kometa nebo Liberec jsou na tom velice dobře. A i když uteču do Olmika, tak nevím, jestli náhodou nebo vědomě, tak Mora si taky buduje nějakou svojí značku. Kdyby se přespolních někdo zeptal na tři slova spojující je s Morou, tak řeknou beton, starej zimák a bezjemenný tým. Kdyby se zeptali Olomoučáků, tak řeknou týmovost, bojovnost, super atmosféra. U Sigmy je to naopak. Tam by přespolní možná měli pochvalný slova ale od místních nic moc.

Reagovat
smazaný uživatel

Ano, rozdíl mezi průměrem a mediánem je v tomto případě velmi vhodná metrika pro pochopení situace - to je dobrý postřeh a asi jsem ho mohl zmínit v článku (místo toho je tam 2.graf).

Ale není to jen o marketingu (na úrovní klubů a ligy). Podle mě má hokej několik výhod oproti fotbalu.

Asi největší je nezávislost na počasí (jakkoliv to může znít vtipně, tak český fanoušek je prostě hodně pohodlný). Bylo by opravdu zajímavé porovnat návštěvnost, když je špatné a hezké počasí a tipoval bych, že v Česku ten rozdíl bude dost velký

Druhý významný důvod je daleko menší negativní reklama hokeje. Přeci jen korupci atd. si člověk v Česku spojuje hlavně s fotbalem.

Reagovat
Aris1914

Těch proměnných je tam mnoho. Počasí může být jednou z nich, ale taky nefunguje vždycky. Nadstavba byla v pěkným počasí a stejně to nepomohlo vytáhnout návštěvy. Spíš naopak. Kluby a asociace si prostě musí uvědomit, že značka českého fotbalu je pošramocená a musí na ní začít pracovat.

Reagovat
John Obi Mikel

Nám ta návštěvnost teď taky klesne (po Olomouci a Liberci )

Reagovat
smazaný uživatel

Plzen kdyby si tam nepridavali fanousky navic, tak to je jeste brutalnejsi sesup, nez jak je videt na tech grafech

Reagovat
smazaný uživatel

Jistou naději na zvýšení návštěvnosti v české lize dává vybudování nebo zlepšení stadiónu ve Zlíně, Hradci Králové...

uz dlouho nebyl update k Hradci

Reagovat
16Dave

Důležitý jsou velký města no. Myslím, že kdyby Brno bylo v lize a mělo novej stadio pro těch 35 tisíc lidí, tka věřím tomu, že by Brno mohlo mít klidně průměrnou návštěvnost 10 tisíc lidí. Na pěknej stadion s dobrým výhledem a zázemím ty lidi chodit budou, ale ta rujna na který hraje Brno ted ? Se nedivim že tam lidi nechoděj

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
Rarášek

Vždyť je to jedno.

Reagovat
smazaný uživatel

U me treba nastal problem v tom, ze ligu uz takrka krom patku nemuzu nikde sledovat.Takze mam o nasi lize min a min informaci, driv sem byl dost znalej, vedel jsem kde jaky hrac hraje atd..Takove stripky proste.Byl jsem do toho vice vtazenej.Od te doby co to nemam moznost sledovat, tak sem na ligu uplne zanevrel.U me mel ten prechod ligy na placene kanaly opacny efekt.Odnaucili me ligu sledovat Driv sem si nedovedl bez ligy zivot predstavit, kazdy tyden sem byl na jednom zapase bud na Slovacku,Zline,Olomouci, Ostrave..Ted volim radsi vylet s rodinou.

Reagovat
Frick

Hokej prostě v součtu vede. Když vynechám některý stadiony v opravdu silnejch mrazech, tak necítí diskomfort z počasí, kterýmu se na fotbale nevyhnete od konce října do konce března (hlavně pokud hrajete častěji večer). Na hokeji je bezpenčnějc, kontroly jsou mírnější, hosté nejsou tolik separování. Bývá tam lepší občerstvení a díky té nižší separaci se i fans hostů můžou dostat ke všem stánkum. Jako je to rozdíl, když jedinou položkou k občerstvení je klobása (jak jsem zažil jako host v Liberci na fotbale) nebo máte přístup k doslovnýmu foodcourtu jak třeba v Litvínově. Hra je zábavnější rychlejší, padá v ní více gólů.

Všechny ELH kluby maj funkční kotle, co dokážou zafandit.

FNL je to většinově zoufalost (na kolika stadionech se tam organizovaně fandí?). V Chance lize se fandí kromě Kadaně a Benátek skoro všude. I kdyby člověk nepočítal Motor, tak pořád chodí na Chance ligu mnohem více lidí než na FNL.

Reagovat
ratusek

Reagovat
smazaný uživatel

U nás přijde na hokej 2000 lidí, i když hraje Kadaň. Když je derby s Třebíčí, tak klidně i dvakrát tolik. Na fotbale je průměr kolem 1000.

Reagovat
ratusek

No letos bych na Kadaň doufal v alespoň 1000 lidí

Reagovat
KingMaster13

Bohužel je to tak

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
montaigne33

Rumunsko ve STŘEDNÍ EVROPĚ? Např. Holanďané i CZ považují za VÝCHODNÍ EVROPU... Jinak ZBERBROVANÁ LIGA- hraná často na stadionech, kt kvalitou neodpovídají ani těm třetiligovým v Německu- si vyšší návštěvnost nezaslouží...

Reagovat
Kincl

Dnesni fotbal Plzne určitě přivolá vic fanousku :-D

Reagovat
Tigerinho

:D:D

Reagovat
oli9

Ale je pravda ,že ty naše stadiony jsou nadpolovičně zaplněné.... všechny zminované ligy polsko,slovensko,rumunsko jsou na tom hůř tam je to poloprázdné a ano řešíte tu že nám zvedá návštěvnost Slavia, Baník a řekněme že i sparta s plzní ale to je vpořádku na tyhle mančafty z velkých měst konečně chodí porádné návštevy a tak to má být... vždyt v těch dalších ligácg to také dělá trnava, rapid, lech atd...

Jen je škoda ,že Brno nemá stadion a prvoligový tým s ambicema ...třebas tam také někdy bude chodit 15k diváků... jinak neviděl bych to tak černě. je to článek o střední evropě ale třeba Balkán je na tom tragicky oproti nám... nebo tady zázračně propagované fanatickou atmosférou řecko 4k průměr snad...také to tam dělají 2,3 kluby jinak bída...

Jinak nadstavba za mě ale rok je na hodnocení nejspíš málo.... nevím jak je to u ostatních fanoušků ale třeba tady hodně kluků co se chodí mrknout na ligu na slovácko hraje okresníkrajské souteže takže dost často se to kryje...jinak za mě nejlepší čas na fotbal Sobota kolem 20 hodiny.

Reagovat
cink

Zajímavý článek opírající se o fakty. Prosím více takových a méně "musíme si promluvit o..."

Reagovat
smazaný uživatel

Díky, jsem rád, že článek vyvolal diskuzi. Nicméně si myslím, že článek „musíme si promluvit o.." do této rubriky patří možná více, tady ten je na danou rubriku až moc analytický (abych parafrázoval slova Losinha: „jen přepsaný čísla a pár grafů"). Pokuď tě články tohoto typu zajímají, tak ještě podobný článek o finančním srovnání našich a evropských klubů jsem před časem publikoval na mém blogu na Idnesu.

Reagovat
cink

Sorry na idnes nechodím. Žiju pryč z bubliny Babišova konsorcia.

Reagovat
smazaný uživatel

Chápu

Reagovat
Mariano13

Super článok

Reagovat
Mariano13

Pozeral som čo to je za klub s najdrahšou permanentkou v Rakúsku. Našiel som túto hviezdu. https://imgur.com/a/yjCkpc8

Reagovat
cink

To je ten týpek co ti chodí na chat janykozak

Reagovat
johan14

Výborný článok, vďaka za tu robotu čo si s tým dal.

Len taká zaujímavosť:

Slovan vs Sparta 1992 návšteva 43 000 divákov. Bol som tam

V 60. tych bolo aj 60 000, a v sedemdesiatych 50 000. Dnes nepredstaviteľné čísla. No vtedy československý futbal aj niečo znamenal.

Reagovat
eleven11

V tých rokokch chodilo na futbal veľa ľudí v celom východnom bloku,nič iného sa tu nedalo robiť!

Reagovat
johan14

Vážne? Ver tomu, že dalo.

No a v 92, keď bolo na Slovane so Spartou tých 43 tisíc, tak už komanči boli odídení a prezidentom bol už 2 roky Vašek Havlú.

Reagovat
eleven11

Ja hovorím o 60.-70.rokocha komanči boli odídení ? akurát prezliekli kaabáty,kde to žiješ ,človeče!

Reagovat
Hokaido

Super čtení.

Reagovat
ttopi

Za mě je hlavním důvodem snadná dostupnost všeho na internetu. V teple domova s plnou lednicí piv se kouká lépe, než někde na tvrdý sedačce s půlhodinovou frontou na kelímek s pivem.

Reagovat
smazaný uživatel

Zajímalo by mě, jak je to se sledovaností u televizních obrazovek s obdobným porovnáním. Přijde mi, že se sice pro televizního diváka udělalo maximum a může sledovat téměř všechny zápasy v přímém přenosu, ale na úkor návštěvníka zápasu, na kterého se vykydal hnůj, pač ten dopředu ví akorát tři zápasové termíny s vyhlídkou, že půjde v pátek až neděli (pondělky už koukám asi zrušili) a v nevalném podzimním/zimním počasí bude klepat kosu v časech od 18, 19, 19:30 hodin. Takhle někteří přicházíme o jednoduché naplánování volna, levnější jízdenky na cestování, lepší dopravní spojení v případě pozdních časů apod.

Reagovat
smazaný uživatel

Parádní článek

Reagovat

Sledování komentářů

Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.

Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.

Nový komentář

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.

Registrace nového uživatele

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce.

Registrace nového uživatele