MARKETINGOVĚ VYMAKANÉ MISTROVSTVÍ

02.07.2006, 20:52
Aktuality
Právě probíhající mistrovství světa není pouhou atraktivní podívanou pro fotbalové fanoušky. Jedna z největších sportovních událostí tohoto roku ve velkém láká i komerční firmy. A tak kromě soubojů na zeleném trávníku můžeme sledovat i soupeřeni mezi jednotlivými značkami.

Již několik měsíců před samotným zahájením jsme byli svědky urputné bitvy nadnárodních gigantů. Na reklamu s fotbalovou tématikou narážíme na každém kroku. Podle všech očekávání letošní MS bude nejsledovanějším sportovním podnikem v historii a firmy toho chtějí patřičně využit. Podle nejnovějších odhadů by šampionát k televizním obrazovkám měl přilákat přibližně 30 miliard diváků, což je o miliardu více, než v roce 2002. Ke zvýšené sledovanosti přispívá fakt, že se turnaj koná v Evropě, kde fotbalem žije velké množství lidí, ke všemu ve velmi atraktivních časech.

Mezi oficiálními sponzory turnaje a jejich konkurenci již několik měsíců probíhá velká bitva. Příkladem budiž koncern Adidas, který je jedním z hlavních sponzorů FIFY a jeho odvěký americký rival Nike. Americký gigant letos opakuje velice úspěšnou reklamní kampaň Joga. I když firma není oficiálním partnerem FIFA, na turnaji se dost zviditelní. Brazílie a dalších sedm národních týmů obléká dresy Nike, navíc mnoho hráčů má individuální smlouvy na kopačky.

Obdobné je to s Coca-Colou a Pepsi, která vyrukovala se zajímavou reklamní kampani Pepsi Fest. Tzv. ambush marketing spustila i řada dalších velkých společnosti, které nejsou "přímo" na turnaji. Kromě Nike a Pepsi je to například německá Lufthansa či americký Burger King.

Smlouva s Mezinárodní fotbalovou asociaci (FIFA) jednotlivé koncerny přišla na 30 až 50 miliónů eur. Jejich hlavní motivací je umístění firemního loga na mantinelech podél hřišť na stadionech. Divák si pak spojí své emoce při utkáních s těmito značkami. Nejdražší je mít logo ve střední části pole a přímo za brankami. Proto převaha klidné hry uprostřed a televizní opakování gólů značkám velmi pomáhá. Podle mediální agentury Initiative Media před dvěma lety globálně nejviditelnějším sponzorem evropského šampionátu byl korejský výrobce automobilů Hyundai, druhou skončila společnost MasterCard.

FIFA klade velký důraz na vysílání na bezplatných TV stanicích. Drží se principu co nejvyšších příjmů od oficiálních sponzorů při velké sledovanosti. Například ČT odvysílá všech 64 zápasů, přitom pouhých osm bylo ze záznamu. ČT má pro letošní šampionát tři hlavní sponzory: T-Mobile, Samsung a sázkovou kancelář Fortuna. Tito společnosti s Českou televizi uzavřely tzv. crossmediální smlouvy, které kromě prezentace sponzorů ve vysílání zahrnují i reklamu na internetu, teletextu a v rámci diváckých soutěží.

Oficiální sponzoři FIFA World Cup 2006:

Adidas, Anheuser-Busch, Avaya, Coca-Cola, Continental, Deutsche Telekom, Emirates, Fujifilm, Gillette, Hyundai, MasterCard, McDonald's, Philips, Toshiba a Yahoo!.

Autor: Igor Mahal

Komentáře (5)

Přidat komentář
smazaný uživatel

a pro kterou firmu pracuje autor?

Reagovat
HOST*Igor M.

Pro eurofotbal.com

Reagovat
smazaný uživatel

dobrá, to byl vtip.....divím se že máš náladu psát článek o sponzorech

Reagovat
HOST*

v pohode, nemuzu si pomoci, ale psat o penezich kolem fotbalu me proste bavi.asi to mam ze skoly. penize delaji fotbal a tak by neuskodilo o nich vedet vic...

Reagovat
smazaný uživatel

Ja by som mal radšej peniaze v svojom vačku

Reagovat

Sledování komentářů

Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.

Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.

Nový komentář

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.

Registrace nového uživatele

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce.

Registrace nového uživatele