Filmová recenze: Shaolin fotbalista (Shaolin Soccer, 2001)

13.01.2011, 16:31
Profily, historie
Zaujalo nás
V historii kopané se vyskytují výjimečná družstva, která lze jen stěží porazit. Jako příklad můžeme uvést Real Madrid v éře "Los Galácticos" na počátku nového tisíciletí nebo současnou Barcelonu. Skutečně neporazitelný tým však existuje pouze jeden - pravda, vydatně si pomáhá bojovým uměním kung-fu, ale pokud mu to rozhodčí toleruji...

Hongkongská filmová a režisérská hvězda Stephen Chow se rozhodla natočit bláznivý žánrový mix, jehož ústřední fotbalové téma bude blízké i západnímu světu, čímž by se pro něj stal v podstatě známým. A to se mu rozhodně povedlo. Film byl nadšeně přijat jak kritiky (91 % kladných hodnocení na serveru Rotten Tomatoes, který shrnuje verdikty filmových recenzentů), tak diváky v kinosálech. Dokonce se na jednu dobu stal i nejvýdělečnějším hongkongským filmem, dokud ho sám Chow nepřekonal snímkem Kung-fu mela.

Samotný příběh přitom není nijak složitý. Hlavní hrdina Sing, hraný Chowem, bere jako životní poslání propagaci shaolin kung-fu v moderním životě společnosti, jenže ho nikdo neposlouchá. Jednoho dne potkává bývalou hvězdu hongkongského fotbalu, "Zlatou nohu" Funga, který se stal bezútěšnou existencí po zradě svého bývalého spoluhráče Hunga, hlavního padoucha snímku. Fung rozpozná v Singovi talent a hlavně jeho bojovými sporty vytrénovaná pravačka ho učaruje. Nyní má tedy Sing šanci kung-fu propagovat pomocí světového sportu č.1 - fotbalu. A chce k tomu využít i své bratry, kteří mají díky kung-fu taktéž vyvinuté speciální dovednosti, jež můžou při kopané prodat. Celá první část filmu je věnována přesvědčování bratrů Singem a jako taková je spíš tou nudnější částí.

Jenže druhá polovina Shaolin fotbalisty je věnována samotné hře jako takové a způsobům, jak jí v Hong Kongu jistojistě provozují. A že se dějí věci! Sing postupně zlanařil svých 5 bratrů a pomocí Funga se rozhodl je připravit na fotbalový turnaj. Co na tom, že mužstvo nemá potřebných 11 hráčů na hřišti, když si může vypomoci tímto tajuplným bojovným uměním? Co může na soupeře platit více než rány tvrdší než břicho Sylvestra Stalloneho, hlavičky z výšky 20 metrů nad hřištěm nebo sprinty, které by rozcuchaly i pleš Bruce Willise? To vše se míchá v jedinečném guláši, který si se zákony fyziky nebo zemské přitažlivosti moc starostí nedělá. Herci létají nad hřištěm a míč seká trávník pouhým svižným letem nad ním.

Celková příchuť komedie často přechází až do náznaků geniální parodie různých fotbalových klišé, kterou ale západní divák má často problém strávit. Vrcholem celého filmu je závěrečný zápas mezi Týmem Shaolin a Týmem zla, ve kterém už jde o zdraví všech zúčastněných. Jak se povede fotbalistům se znalostí kung-fu proti nadopovaným protihráčům z Týmu zla, vedeným zlotřilým Hungem? Pomůže Singovi v zápase dívčina Mui z vedlejší romantické linky filmu? To vše zjistíte, až tuto kung-fu fotbalovou příručku, podle které se učili hrát fotbal Cantona s Valdésem, shlédnete na vlastní oči.

Autor: články čtenářů