Filmová recenze: Looking for Eric (Hledá se Eric, 2009)

09.09.2010, 10:15
Profily, historie
Zaujalo nás
Eric Cantona se po skončení hráčské kariéry vydal mimo jiné na hereckou dráhu. Ve filmu Kena Loache dostal svou zatím nejvýznamnější roli. Na tento snímek se ve článku podíváme nejen jako na poctu velké fotbalové osobnosti, ale i jako výpověď o současné Premier League.

Název filmu v nás může vyvolávat dojem, že se jedná o další sportovní film s příběhem plným klišé. Skutečnost je naštěstí jiná. Nemusíte se obávat, Cantona tu není v roli hrajícího trenéra, který partu fotbalových outsiderů dovede k úspěchu. Hlavním hrdinou filmu je totiž Eric Bishop, pošťák ve středním věku. Eric Cantona hraje sám sebe, tedy bývalého vynikajícího fotbalistu, jenž ukončil kariéru ve třiceti letech.

Jak něco takového může fungovat? Poměrně jednoduše. Eric Bishop neprožívá nejšťastnější životní období, především jeho rodinné vztahy nejsou na ideální úrovni. Jeho přátelé se mu snaží pomoci, ale zásadní obrat k lepšímu nastane až v momentě, kdy se u něj v pokoji objeví jeho velký idol Eric Cantona. Ten byl vyhlášeným filozofem mezi fotbalisty, a tak má v zásobě plno rad, jak by měl hlavní hrdina svou situaci řešit.

Tento námět zní ve své podstatě dost podivně. Je paradoxní, že zrovna Cantonovy scény se Stevem Evetsem (Bishop) jsou nakonec tím, co ve filmu funguje nejlépe. Známá fotbalová hvězda vůbec nepůsobí jako nedostupná celebrita, ale jako obyčejný člověk ochotný pomoci. V prostřizích sledujeme významné momenty z Cantonovy kariéry, ty jsou vtipně glosovány oběma protagonisty. Film si dělá legraci z toho, jak byl každý Cantonův výrok podrobně rozebírán. A tak se dočkáme i moudrých vět ve francouzštině.

V této recenzi považuji za důležité zmínit, že Ken Loach je levicově orientovaný režisér, který ve svých snímcích autenticky zobrazuje různé sociální problémy. Ani tento film není výjimkou. Jednou z těch zajímavějších scén v Looking for Eric je názorová výměna mezi fanoušky Manchesteru United a FC United of Manchester - klubu založeného v reakci na příchod Glazerů. Samotný Cantona nové majitele kritizoval a vyjádřil se v tom smyslu, že klub ztratil svou duši.

Tím se dostáváme k menší odbočce od samotného filmu. Jeho hlavní hrdina Eric Bishop nebyl na zápase Red Devils už mnoho let. Pro něj a jeho kolegy jakožto zástupce pracující třídy představují stále dražší vstupenky na zápasy zásadní překážku. Tento problém vychází z reálných poměrů, vysoké vstupné je pro méně majetné fanoušky finanční zátěží. Fandům v Anglii v tomto nijak nepomáhá absence míst na stání. Jejich obnovení by kromě zvýšení počtu fanoušků na stadionech znamenalo i nižší ceny.

Zavedení přísných bezpečnostních opatření včetně povinnosti mít na stadinou pouze sedačky určitě mělo v tehdejší době svou logiku. Současná situace už je jiná, přesto to na změnu regulí nevypadá. Fungující příklad není třeba hledat daleko. V Německu jsou sektory vyhrazené pro stání samozřejmostí a Bundesliga je nejnavštěvovanější fotbalovou ligou na světě. Na skvělou Südtribüne v Dortmundu můžete chodit celou sezonu za 180 eur. Nejlevnější permanentka na Manchester United pro dospělého stojí 513 liber. Blackburn a Wigan hrají na poloprázdných stadionech.

Možná se dopustím nepěkné generalizace, ale troufám si tvrdit, že právě zmenšující se počty fanoušků s nižšími příjmy stojí za zhoršováním atmosféry na stadionech. Sir Alex Ferguson a Roy Keane míru hluku na Old Trafford otevřeně kritizovali, druhý jmenovaný se pustil do fandů, jež místo samotného utkání zajímají spíše krevetové sendviče. Premier League je prestižní a bohatou soutěží, s tím souvisí i vysoké finanční nároky na fanoušky. Minulý týden David Gill potvrdil, že Manchester United prodal méně permanentních vstupenek, než se očekávalo.

Je správné, že nám Looking for Eric dává podnět k přemýšlení o těchto tématech. Tím bych však ukončil výčet pozitiv tohoto filmu. Snímek při závěrečném hodnocení doplácí na to, že jednotlivé scény mají hodně rozkolísanou kvalitu. Scénář obsahuje několik nepovedených momentů, evidentní je snaha za každou cenu vyřešit mnoho věcí najednou. Především kriminální linie s Bishopovými syny, kteří mají spory s místním gangsterem, působí až směšným dojmem. Mohou za to i mdlé herecké výkony ve vedlejších rolích.

Možná je trochu překvapující, že si s touto látkou nedokázal režisérský veterán Loach lépe poradit. Jeho předchozí filmy přitom ukazují, že mu nedělá problém točit moderní filmy. Ve Sweet Sixteen se mu podařilo zobrazit obchod s drogami ve Skotsku 21. století stejně dobře jako život hornické rodiny v Kes o třicet let dříve. Looking for Eric je spíše experimentem. Asi se všichni zúčastnění při natáčení filmu výborně bavili, ale jako celek vše působí hodně nesourodě a příliš vykonstruovaně.

Looking for Eric nakonec nenaplnil svůj velký potenciál. Cantona konečně dostal důstojnou roli a nemusel hrát kamaráda mluvícího šimpanze nebo francouzského šlechtice v legračním kostýmu. Rozhodně si nevedl špatně, už jen kvůli němu stojí film za vidění. Nelze se však zbavit dojmu, že z tohoto námětu se dalo vytěžit mnohem více. Bohužel si tvůrci nedali stejně záležet na všech částech filmu, a proto je finální výsledek dost rozpačitý.

Kariéra Erica Cantony ve zkratce
- Narozen 24. května 1966. V rodné Francii vystřídal šest klubů, s Marseille vyhrál dvakrát titul. Neustále dostával disciplinární tresty za různé prohřešky - útočil na spoluhráče a fanoušky, urážel reprezentačního trenéra Henri Michela, hodil míč po rozhodčím. Ve věku 24 let oznámil konec kariéry.
- Jeho pauza od fotbalu netrvala dlouho. Na začátku roku 1992 dostal nabídku od Leedsu United, s nímž vyhrál poslední ročník anglické nejvyšší soutěže před vznikem Premier League. Sir Alex Ferguson ho následně koupil do Manchesteru United za pouhý milion liber.
- Cantona výraznou měrou přispěl k dominanci Red Devils v anglické kopané. Dvakrát zvedl nad hlavu pohár pro vítěze FA Cupu. Během pěti sezon nevyhrál titul pouze jednou. Bylo to v roce 1995, kdy dostal osmiměsíční trest za útok na fanouška Crystal Palace ve stylu kung-fu. Po konci ročníku 1996/97 definitivně ukončil kariéru s bilancí 82 branek v 185 zápasech za Manchester United.

Další informace k filmu naleznete na Česko-Slovenské filmové databázi.

V příštím díle našeho filmového seriálu se podíváme na to, jak dopadla filmová adaptace Hornbyho knihy Fotbalová horečka.

Autor: Martin Hájek