Český úspěch v pohárové Evropě: Za méně peněz více muziky

12.08.2019 12:43 - Názory a komentáře
 
Jakkoliv bývá český fotbal často podceňovaný, jen těžko může někdo zpochybnit jeho výsledky dosažené v posledních letech v pohárové Evropě. Když vezmeme v potaz finanční možnosti českých klubů a klubů z jiných lig, vychází srovnání pro českou ligu přímo výborně. Ale ze všeho nejdříve - jak si tedy vlastně teď vedeme a roste význam Evropských pohárů pro české kluby?

Vzrůstající význam evropských pohárů

V posledních pěti letech velmi stouply příjmy, které má český fotbal z účasti v evropských pohárech od UEFA a tím pádem i celková důležitost konfrontace s Evropou. Zatímco v sezóně 2014/15 a (zpravidla) před ní nedosáhlo toto číslo ani sta milionů korun, v předešlé rekordní sezóně to bylo přes miliardu. Za tímto raketovým nárůstem stojí dva efekty - jednak UEFA odměňuje kluby stále více penězi a jednak české kluby byly v Evropě úspěšnější a profitovaly z koeficientu v předešlých letech. V každém případě tyto prostředky mají blahodárný efekt na české kluby participující v evropských pohárech a snad i na celou českou ligu (bohaté kluby utrácejí peníze za hráče z domácí ligy). Na druhou stranu, kvůli neustále se zvyšujícím příjmům našich nejlepších klubů z evropských pohárů a stagnujícím příjmům průměrných českých klubů se podstatně rozevírají nůžky mezi elitní trojicí a zbytkem.


Tabulka nahoře znázorňuje pouze příjmy od UEFA. Je potřeba si nicméně uvědomit, že účast v evropských pohárech má pro české kluby mnoho dalších pozitivním efektů. Podstatnými pro české kluby jsou příjmy ze vstupného; příjmy Plzně ze zápasu z Realem Madrid nebo Slavie s Chelsea rozhodně nejsou zanedbatelné. Dalším podstatným benefitem je zvýšení tržní hodnoty hráčů. Jaroslav Tvrdík by pravděpodobně nemohl šponovat cenovku Tomáše Součka až na 15 milionů euro, kdyby se slávistický odchovanec předtím neosvědčil v Evropské lize. Rovněž nezanedbatelným aspektem je zviditelnění hráčů a klubu samotného, což může například pomoci přilákat nové sponzory. Tomáš Paclík a Daniel Křetínský rádi na svých schůzkách se zahraničními obchodními partnery zmíní značku svého klubu, která by bez možnosti konfrontace v Evropě neměla žádný zvuk.

Je tedy nad všechny pochyby, že účast v pohárech je pro finance v českém fotbale významná a pro některé z klubů se stala podstatným zdrojem příjmů a prestiže.

Za méně peněz více muziky

To, že je má účast v pohárech velký význam pro české kluby ale ještě neznamená, že jsou naše kluby úspěšnější než jiné. Prvně je zapotřebí uvědomit si, že úspěch českých klubů nemůžeme měřit metrikou těch nejlepších lig, ale musíme se srovnávat se srovnatelnými ligami. Jelikož první až osmá liga Evropy jsou na tom jak finančně, tak z pohledu koeficientu výrazně lépe než česká liga, nedává smysl je zahrnout do srovnání. Naopak, menší ligy jsou na tom zase výrazně hůře než česká liga a zároveň je u nich obtížné dohledat data. Proto je tato analýza omezená na země s koeficientem v rozsahu 17,000 až 30,000, což odpovídá 9. až 23. pozici v klubových koeficientech.

K tomu , abychom mohli porovnat bohatství jednotlivých lig můžeme využít čtyři ukazatele - příjmy ligy za televizní práva, hodnota hráčů na portálu Transfermarkt, nejdražší transfer do dané ligy a rozpočet nejbohatšího klubu. Nutno říci, že každý z těchto ukazatelů má o bohatství konkrétní ligy pouze omezenou výpovědní hodnotu. Rovněž je potřeba zmínit, že uvedená čísla jsou přesná jenom orientačně, jelikož jsou málokdy oficiálně zveřejněna. Mimo portál Transfermarkt jsou skvělým zdrojem dat o příjmech klubů studie od Deloitte a UEFA, které se ale v některých číslech rozchází.

ZeměKoeficientTV právaHodnota hráčůNejdražší
transfer
2018/19
Rozpočet nejbohatšího
9.Ukrajina29,70083201564 (Šachtar)
10.Turecko29,40037648313160 (Fenerbahce)
11.Rakousko27,125222465110 (Salzburg)
12.Nizozemsko26,3508910001690 (Ajax)
13.Česko24,8004242435 (Sparta)
14.Dánsko24,125502123,630 (Kodaň)
15.Kypr21,625N/A1040,615 (Apoel)
16.Řecko21,400322944,550 (Olympiakos)
17.Chorvatsko20,500N/A1732,630 (Dinamo Z.)
18.Švýcarsko20,000302854,590 (Basilej)
19.Srbsko19,500N/A1912,515 (Crvena Zvezda)
20.Skotsko18,1253717610,3130 (Celtic)
21.Norsko18,000351191,135 (Rosenborg)
22.Izrael17,25014120240 (Maccabi T.A.)
23.Švédsko17,00042160125 (Malmö)

Uvedené sumy jsou v miliónech Eur

Je evidentní, že jakkoliv český klubový koeficient je na 13. místě, nevešla by se česká liga co se týče finančních možností ani do top 20. Ve skutečnosti jsou všechny země, které jsou v žebříčku koeficientu nad Českem, výrazně bohatší. I Rakousko, které si vydobylo slušný koeficient hlavně díky Salzburgu, se může pyšnit nejméně pětkrát větším příjmem z televizních práv. Rozpočet Sparty a Slavie v posledních letech rozhodně podstatně vzrostl (o čemž horlivě informovala česká média), ale stále se ani z poloviny nevyrovná rozpočtu nejlepšího rakouského klubu. Podobně, ukrajinská liga (podobně jako jiné ligy postkomunistických států) má relativně malý příjem z televizních práv, nicméně rozpočty Dynama Kyjev a hlavně Šachtaru Doněck jsou díky financím od jejich movitých vlastníků stále mnohem vyšší než rozpočty nejlepších týmů v Česku.


Možná překvapivě naopak existuje řada lig, které jsou v koeficientech pod námi a mají větší finanční možnosti. Jako dobré příklady slouží polská a rumunská liga, které figurují v současnosti na 27. a 32. místa v žebříčku koeficientů, ale přesto je jejich příjem z televizních práv nejméně pětkrát větší, než v případě Fortuna:ligy. Jistě, je třeba brát v potaz, že například Polsko má zhruba čtyřikrát a Rumunsko dvakrát více obyvatel, nicméně obě země jsou také chudší než Česko. Právě příjem z televizním práv má pravděpodobně největší výpovědní hodnotu o bohatství průměrného klubu dané ligy, jelikož je dělen mezi všechny kluby. Tato metrika dělá ovšem z české ligy doslova chudáka Evropy - zřejmě se zde promítá po dlouhé roky zajetý stereotyp, že česká liga by měla být dostupná neplaceně na České televizi a že nepatří na soukromé kanály. Pokud se ovšem koukneme na srovnatelné ligy v Evropě, většina jich už dlouho je vysílaná aspoň zčásti na privátních kanálech, které zpravidla zaplatí za vysílací práva více peněz. Dalším problémem je v Česku špatná kredibilita fotbalu jako celku, umocněná korupčními aférami, která znemožňuje uzavírat lukrativnější smlouvy.

Čistě na základě finančních ukazatelů je umístění Česka v žebříčku koeficientů UEFA naprostou anomálií, která ukazuje na to, že tuzemské kluby jsou schopny vyprodukovat za málo peněz hodně muziky, a to zejména v Evropské lize. V předkolech Ligy mistrů bohužel české kluby (s dvojnásobnou výjimkou Plzně) pravidelně selhávají a řadí se tak posledních deset let do evropskému průměru, čemuž odpovídají i finance. Zatímco v Evropské lize nastřádala česká mužstva mnoho vítězství proti silným západním klubům (Sevilla, Atlético M., Inter), tak v Lize Mistrů všechna česká mužstva opakovaně selhávají proti srovnatelným nebo slabším soupeřům, viz Slavia proti Apoelu, Sparta proti Žilině nebo Plzeň proti FCSB. Možné vysvětlení pro tento jev je podceňování Evropské ligy ze strany západních klubů a nebo špatná výkonost českých mužstev v roli favoritů.

Odlišná charakteristika české ligy

Nikde není psáno, že dosavadní úspěchy českých klubů na pohárové scéně budou pokračovat (naše kluby nebudou například teď nasazené do skupin pohárů jako v předešlých dvou sezónách), nicméně existuje minimálně jeden důvod k optimismu. Z hlediska koeficientů je pro danou zemi výhodné, když se do předkol kvalifikují dlouhodobě ty samé týmy, jelikož můžou pak profitovat z nastřádaného klubového koeficientu. Nasazení hraje často v předkolech klíčovou roli a opravdu není jedno, jestli dostanete ve čtvrtém předkole Arsenal nebo tým z průměrné ligy. Ve finále je sice los vždy tak trochu o štěstí, nicméně rozdíl v kvalitě nasazených a nenasazených mužstev bývá propastný. To může potvrdit například Sigma Olomouc, která se loni dostala až do 4. předkola EL, jen aby konfrontovala Sevillu, která ji nakonec vyřadila.

ČeskoRakouskoNizozemskoDánskoKypr
Sparta35,5Salzburg54,5Ajax70,5Kodaň31APOEL25,5
Plzeň33Rapid23,5Eindhoven37Midtjylland14Apollon12
Slavia21,5Austria8Feyenoord22Bröndby7,5Larnaca8

Z tohoto pohledu je dobře, že v Česku za poslední tři roky vykrystalizovala trojice týmů, které se každý rok kvalifikují do Evropských pohárů a tam bývají střídavě úspěšné. Tato situace rozhodně v Evropských ligách není zvykem - většinou existuje hegemon, který domácí scéně dominuje a sbírá většinu bodů do koeficientu na scéně Evropské. Krásně to můžeme vidět na porovnání s 11., 12. ,14. a 15. zemí žebříčku evropských koeficientů (Česko je aktuálně 13.) - tedy zeměmi, které se vydobyly na Evropské scéně zhruba stejné nasazení jako Česko.

Je zřejmé, že ze všech pěti zemí panuje v českém fotbale nejmenší nerovnost, co se týče klubových koeficientů. Zatímco rozdíl mezi koeficientem nejlepšího s třetího nejlepšího klubu činí v Česku pouze 14 bodů, například v Nizozemsku je to propastných 48,5. Podobně propastný rozdíl mezi hegemonem a ostatními je i v dalších s námi srovnatelných ligách, např. Švýcarsku, Polsku, Chorvatsku.

V současnosti má přítomnost tři stabilních a silných klubů velmi pozitivní efekt na klubový koeficient celého českého fotbalu - když jeden klub náhodou vypadne už v předkolech proti nenasazenému týmu, druhý a třetí ze silné trojice vykompenzují jeho selhání a koeficient Česka může prosperovat dále. Velmi neblahé důsledky by z pohledu našeho koeficientu měl úpadek koeficientu jednoho z top 3 mužstev a jeho následný přesun mezi nenasazené týmy v předkolech EL. Toto se týká zejména pražské Sparty, která už dva roky po sobě vypadla velmi brzo z předkol a zároveň odepisuje silné ročníky z minulosti.

Quo vadis náš fotbale?

V minulých letech byly české kluby vzhledem k jejich finanční situaci velmi úspěšné v pohárové Evropě a díky pravidelným účastem ve skupinách hlavně Evropské ligy se příjmy z evropských pohárů staly významnou složkou v rozpočtu tří velkých českých klubů. Vzhledem k tomu, že UEFA stále více míst rezervuje klubům ze silných lig, je otázka, nakolik se do budoucna budou schopny české kluby prosadit alespoň do skupin. Jistou změnu a možnou naději dává vytvoření jakési Evropské ligy 2, která by měla být uvedena již další ročník - otázka je, jak velkých prostředků se dostane této a první Evropské lize.

Pozn. autora: Článek byl sepsán před více než měsícem a nezohledňuje výsledky v aktuální sezóně. Mohlo by se zdát, že současné výsledky českých zástupců jsou velmi špatné - s výjimkou Jablonce ale opět všichni čelí/čelili soupeřům se srovnatelnými nebo spíše většími finančními možnostmi.
Autor: články čtenářů / Jan Kraváček
Počet zobrazení: 9620
Komentáře (140 / 0 nových)
La Vecchia Signora
12.08.2019 12:57
#
Honza K
12.08.2019 18:28
#
Jak je zmineno i v clanku, ceske kluby zatim nemely cas body nasbirat. Nicmene naprosto chapu, ze clanek chce vyvolat pozornost bulvarnim nadpisem.

Nerikam, ze je vse jen o penezich. Ale je opravdu potreba si uvedomit, jak mizerne financne (v porovnani temer s kazdym) na tom nase kluby jsou. A tim prizmatem bych hodnotil jejich vysledky v Evrope.
Andis
14.08.2019 08:09
#
Tak proč když sme tak kvalitní, naši fotbalisti nakonec houfně nepřestupují do velkých evropský lig a tam nehrají top svůj top fotbal? Oh wait, výsledky totiž dělají hlavně ty cizinci v českých klubech
teebee8
14.08.2019 08:55
#
oh wait, Viktorka totiž nejvíce bodů nasbírala s asi dvěma slovákama v sestavě
dave30
14.08.2019 09:37
#
Protože k velké části našeho koeficientu jsme se propracovali z pohledu top lig absolutně
nezajímavou hrou. Fyzicky náročnou hrou plnou taktiky a bojovnosti. Kreativita v rychlosti (o takové hráče je v top ligach zájem) je pro drtivou většinu našich hráčů španělská vesnice. No a těch pár bojovníků, které potřebují si pořídí levně v Africe (nemusí kupovat Součka za 15 mega).
Abner
14.08.2019 17:41
#
No, že by zrovna Afričania vynikali vo futbale bojovnosťou...
ratusek
15.08.2019 06:30
#
Bojovností, ale i prací s míčem v rychlosti
Pony Slaystation
12.08.2019 13:18
#
Super článek , ta TV práva , pro info bych sem vložil i účasti z 13/14, kdy taky byla LM a EL.
Bender Rodriguez
12.08.2019 17:42
#
Tv práva vidím na pěknej tunel. Prodej prostředníkovi za hubičku (4 mil) s malou domů a naslednej předprodej za skutečnou cenu O2 a dalším...
Honza K
12.08.2019 18:14
#
Bohuzel presne tak. K dokresleni situace se staci podivat, kdo vlastni/vlastnil spolecnost Pragosport. Zatimco tedy ve vsech okolnich zemich probihala ekonomicka soutez o vysilaci prava, v Cesku jejich cena stagnovala. V dusledku toho pripravili jisti lide (neni tezke se dovtipit kteri) ceske kluby pravdepodobne o stovky milionu korun. To tady ale bohuzel uz nikdo neresi
lobpoi
13.08.2019 08:46
#
o to je smutnější jakej výsměch dostal Tvrdík(mmj i tady na ef) když ten prodej práv napadal a snažil se prosadit soutěž.
kilobyte
13.08.2019 16:39
#
On se snažil prosadit "svou" firmu, která nabízela skoro to samé.
PlackaSKS
13.08.2019 22:47
#
nabízela podstatně víc a tvrdík byl pro otevřenou soutěž... možná se na twitteru vyjadřuje jako kretén, ale v tomhle měl pravdu
kilobyte
13.08.2019 23:28
#
O 30 mega ročně. Ale Pragosport nabídl navýšení následujících dvou sezónách o 40 mega. Takže za ty 4 sezóny by dostali o 120 víc, ale nedostali by o 80 mega víc následující 2 sezóny.
A ono dostat 80 mega "teď" je podle mě zajímavější než 120 mega "později".
Navíc by to stejně s porovnáním s ostatními zeměmi byli stále drobný.
PlackaSKS
14.08.2019 00:26
#
jenže o dalších podmínkách se chtěli teprve bavit, včetně navyšování nebo celkový úpravy nabízený částky... a to radši odmítli rovnou a přijali ne úplně výhodnou nabídku místo té, mimo jiné i tvrdíkem, propagované soutěže... a jasně, že nenabídneš o miliardu víc když vidíš současný částky, směšný to je, ale pořád víc než tu bylo a je. nicméně nabízeli víc, chtěli soutěž a že se snaží prosadit "svoji" firmu nevidim jako problém. chtěl ji prosadit v rámci soutěže a navíc by úplně blbej kdyby ne...
kilobyte
14.08.2019 10:58
#
Méně výhodnou nabídku? Vždyť jim to přineslo minulou sezónu a letošní o 80 mega víc. Kdyby vzali tu nabídku od Medea, tak by jim to přineslo víc až v roce 2023. A to ještě nevím jestli se zrovna Tvrdíkovi a Soukupovi dá věřit. Navíc umíš si představit fotbal na Barrandově, kdo by to tam asi komentoval.
PlackaSKS
14.08.2019 11:27
#
Až v roce 2023, ale víc.. A z fotbalu na Barrandově bych se posral. Snad jediná horší varianta než ti dva posuci na O2 zase Soukup delajici pozapasovy rozhovor s vrbou .. Hmm.. Možná to není tak špatný napad
kilobyte
14.08.2019 11:46
#
Ten by se ho ptal, co si myslí o Rusku a jak se mu tam žilo, jestli ho tam špehovali atd. Pak by s Okamurou a Ovčáčkem probrali cizince v české lize a nakonec by nám vysvětlili, kdo korumpuje český fotbal a jak a proč to Kalousek dělá.
PlackaSKS
14.08.2019 12:28
#
Já bych to možná vážně chtěl vidět.. ale zatím sem vydržel asi tak tři minuty jednoho jeho pořadu a pak se šel nasranej radši projít
kilobyte
14.08.2019 12:45
#
Já se koukal na díl o Křetinským. Začal tím, že se nebude bavit o jeho nevěře, protože je to každého věc atd. A pak tam několik minut rozebíral, jak byl s nějakou ženskou v obchodě a kupoval ji kabelku. Pak tam několik minut vysvětlovat, jaký je Křetinský oligarcha, protože si koupil ve Francii mediální společnost, aby mohl ovlivňovat, co o něm píší. Což od oligarchy, který moderuje veškeré "informační" pořady na své televizi, je docela zábavný. Potom jsem to radši vypnul.
PlackaSKS
14.08.2019 13:24
#
Ten člověk musí bejt neskutecnej. Chci ho potkal v reálným životě, ale na to nemá čas když moderuje pět pořadu denně
kilobyte
14.08.2019 13:39
#
Mě by docela zajímalo jestli je takový i v normálním životě, ale potkat bych se s ním nechtěl.
PlackaSKS
14.08.2019 16:35
#
takový hovado to bejt snad nemůže
Matys5557
12.08.2019 14:10
#
Perfektní článek, díky. Jinak docela smutná čísla...
fantomas
12.08.2019 14:19
#
Diky, jen houst. Ty televizni prava sou fakt smesna vec u nas.
db18
12.08.2019 18:27
#
Třeba se to teď zlepší... a když ne, tak už aspoň můžem brečet tady na správném hrobě.
Shevchenko
12.08.2019 14:34
#
Ještě by mě zajímalo jak jsme na tom platově, jestli je pravda, že třeba v Maďarsku si vydělají fotbalisti víc.
Didi
12.08.2019 15:48
#
Mě by zase zajímalo, kolik si vydělají kundy typu Limberský.
Honza K
13.08.2019 00:17
#
Taky by me to opravdu zajimalo jelikoz to tvrzeni jsem rovnez zaregistroval. Tipnul bych si, ze platy budou plus minus podobne, ale jeste jsem to v detailu nezkoumal.

Obecne co se tyka platu fotbalistu, nejdou zpravidla dohledat ani smysluplne odhady. Nicmene v ramci budoucich clanku mam v planu se tohoto tematu take dotknout
Shevchenko
12.08.2019 14:36
#
13. Česko 24,800 4 242 4 35 (Sparta)
14. Dánsko 24,125 50 212 3,6 30 (Kodaň)

To je vtipné Kromě jedné hodnoty skoro vyrovnané.

A taky dost zajimavý rozpočet Fenerbahce a Celticu oproti Ajaxu.
Kang & Kodos
12.08.2019 14:47
#
to říkám pořád, že za ty prachy jsme na tom ještě hodně dobře.
tnt03
13.08.2019 18:52
#
Zark
12.08.2019 15:26
#
lichna.
12.08.2019 15:46
#
Až někdo zjistí, jaká zábava se nabízí v podobě zápasů Sparty, tak budeme TV práva prodávat za miliardy...
KingMaster13
12.08.2019 21:46
#
db18
13.08.2019 07:14
#
shitcool
13.08.2019 08:48
#
naheCZ
13.08.2019 10:31
#
KoryVCF
13.08.2019 14:20
#
tnt03
13.08.2019 18:52
#
fantomas
12.08.2019 16:11
#
Btw víme, kolik mají z TV práv Slováci?
stas87
12.08.2019 16:15
#
Peknú picu, jeden zápas týždenne ide na RTVS, zvyšok na husté.tv. Neexistuje nič take ako O2 šport ako v CR.
branik85
12.08.2019 17:15
#
Orange sport dava prenosy z Fortuna ligy
Noustress
12.08.2019 19:23
#
tiež som si položil túto otázku a tiež by ma zaujímal rozpočet takého Slovanu, tých 35 mega pri Sparte je už pomerne slušná čiastka, Slovan by som tipol max na nejakých 10 mega, v TT sme ledva naškriabali 3, mega
Honza K
12.08.2019 21:51
#
Číslo jsem bohužel nikde nenašel, nicméně tipuji 1-2 mln EUR. Rozdíl v ceně vys. práv mezi českou a slovenskou ligou je téměř jistě daleko menší než rozdíl mezi českou a srovnatelnými ligami.
fantomas
12.08.2019 21:54
#
Už sem koukal na Twitteru
Honza K
12.08.2019 21:59
#
Ferguson6
13.08.2019 07:42
#
Tak rozdiel medzi českou a slovenskou môže byt maximálne 4 milióny, kým medzi českou a tými podobnými je v desiatkach miliónov
Honza K
13.08.2019 09:16
#
To je sice pravda, ale bral bych to spis v nasobkach. Rozdil v cene prav mezi ceskou a srovnatelnymi ligami je tedy zhruba 10x, coz znamena, ze pokud prava na Slovensku jsou levnejsi nez 400K EUR, tak rozdil mezi nasemi ligami je v jistem smyslu vetsi
Omanomet
12.08.2019 17:03
#
Kolik mají TV práva v Polsku? Nebo kde to nejdu, děkuji
fantomas
12.08.2019 17:49
#
39m a nová vylepšená smlouva v 2021. Docela čumim, nemaj se tam uplně zle.
Omanomet
12.08.2019 18:36
#
Děkuji. Někdo by mohl zhodnotit jejich "bídný" stav. Mají neuvěřitelné možnosti. Fotbal je u nich národní sport, dávají do něj miliony, stadiony a všechno zázemí top, platy taky mnohem větší než u nás, diváků víc,... Týmy v Evropě ale mnohrm slabší - hrozí třetí sezona po sobě bez skupin v Evropě. Když se na to někdo více zaměří, tak nebýt Legie, tak jsou úplně v pr
fantomas
12.08.2019 18:54
#
Pokud to fakt ani letos nedotáhnou, bude Křížem krážem.
Shevchenko
12.08.2019 19:37
#
mohlo by být i tak
Omanomet
13.08.2019 00:00
#
Super
El Campeon
13.08.2019 08:48
#
Dluznik
13.08.2019 23:27
#
mayday
12.08.2019 21:52
#
Nevím, jestli je to v Polsku úplně národní sport, ale velký úspěchy mají v šestkovým volejbale, kde patří mezi top6 na světě.
Omanomet
12.08.2019 23:59
#
Volejbal mají silnej, běžce taky myslím. Dále mě napadají skoky na lyžích, kde díky Malyszovi mají neuvěřitelnou základnu... Ale fotbal je myslím nejoblíbenější a považují ho za národní
lobpoi
13.08.2019 08:47
#
Populární je tam ještě plochá dráha
frankiefcb
13.08.2019 09:54
#
lampas
13.08.2019 12:18
#
A MMA
fenixLFC
13.08.2019 23:11
#
didosh
14.08.2019 00:11
#
12janjde
14.08.2019 05:13
#
Žužel tomu říkají
Stannis Baratheon
13.08.2019 19:02
#
Bojové sporty jsou no. 2 po volejbale.
Seydou Doumbia
14.08.2019 02:02
#
Ono celkově obrovský vzestup za posledních několik let zaznamenala atletika v Polsku. Když jsem začal sledovat atletiku, tak těch polských atletů na DL, ME, MS, OH nebylo až tak moc, ale dnes je z Polska Evropská atletická velmoc...
Spalovač šancí
13.08.2019 16:12
#
i házená
Zark
13.08.2019 04:22
#
Poláci mají ale dobře fotbalisty ...mimo jejich ligu. Jen v sérii a hraje hodně polských top hracu
Omanomet
13.08.2019 10:56
#
https://us.soccerway.com/players/players_abroad/poland/ ano, mají jich dost v zahraničí, ale jsou čtyřikrát větší než my a o tolik víc jich tam také nemají... Zajímalo by mě ale, proč nemají lepší ligu. Tomu prostě nerozumím...
Zark
13.08.2019 11:38
#
netusim
Y.N.W.A
13.08.2019 12:16
#
fotbal u nich není hlavní národní sport... stejně jako u nás - my máme ještě lední hokej... Poláci maj velkou konkurenci v atletice, volejbale... divácky obrovsky atraktivní jsou skoky na lyžích a plochá dráha ..jestli je někde fotbal národní sport, tak v zemích Jižní Ameriky a Afriky
ronaldik
15.08.2019 09:03
#
Na druhou stranu, když jsem bydlel v Lublinu a šel jsem na tamější čtvrtou ligu, tak bylo na stadionu asi 15000 lidí, což je neuvěřitelný číslo.
ronaldik
15.08.2019 09:06
#
Počkat, kecám :D 15000 je kapacita, reálně tam byla asi necelá polovina stadionu. Ale i tak - u nás chodí na divizi pár stovek...
Stannis Baratheon
13.08.2019 19:02
#
Nepřeháněj. Průměrná návštěva se jen tak tak vyšplhala na 9k, což je oproti naším 5,8k nic moc, vzhledem k počtu obyvatel a hlavně vzhledem k tomu, kolik tam mají oproti nám měst se 100 tisíci obyvateli a víc.
Národní sport je tam určitě volejbal, když i průměrná osmiletá holčička tam umí pinknout do pumlíče líp než naší volejbalisté z první ligy. Pak se do popředí dostávají bojové sporty, a pak až fotbal.
Selänne
14.08.2019 08:04
#
Volejbal...
Dauda
14.08.2019 09:20
#
nejvyšší návštěva v loňský sezoně volejbalový ligy byla lehce přes 5k. To, jak tam kdo umí plácat do balonu, nemá s popularitou sportu v celý zemi vůbec nic společnýho. Jestli je ale průměrná návštěva na fotbal skoro 2x větší než nejvyšší návštěva na volejbal, tak asi nemá cenu diskutovat o tom, kterej sport je populárnější.
Stannis Baratheon
14.08.2019 09:47
#
Protože volejbalové arény jsou většinou obří, že?
stas87
14.08.2019 10:25
#
Ty adi nebudeš najostrejší tužka v penále, však?
ratusek
12.08.2019 18:03
#
TA Evropská liga 2 bude šaškárna. Liga mistrů směřuje k té superlize, kterou si ty TOP kluby přejí, takže to nakonec ztratí ten punc atraktivity. Už teď jsou to většinou až na pár záblesků nudné taktické bitvy. Nejlepší bude asi Evropská liga 1 z pohledu atraktivity. Ale tam zase nebudou chtít být ty nejlepší kluby, které se nedostanou do LM a bude to začarovaný kruh. Nicméně jde zase jen o peníze
Shevchenko
12.08.2019 19:38
#
Poslední roky je LM fantastická, plno gólů a neuvěřitelné obraty, tohle co říkáš platilo tak před 10 lety.
ratusek
12.08.2019 19:48
#
říkám, až na pár záblesků. uplynulý ročník se vyvedl, ale jinak je to nuda
Shevchenko
12.08.2019 19:51
#
Vůbec, mě LM strašně baví poslední roky, i ty počty gólů tomu odpovídají, paradoxně mě to tak začalo bavit až když vypadlo AC
mayday
12.08.2019 21:53
#
Asi souhlasím, dost často se tam opakují i dvojice mi přijde.
frankiefcb
13.08.2019 09:54
#
fenixLFC
13.08.2019 23:13
#
posledne roky tam prave pribudli nove timy ktore to ozvlastnuju. zapasy medzi tymi starymi timami su povacsinou fakt nuda
lampas
13.08.2019 12:20
#
Co se týče LM, tak se nic oproti současnému stavu měnit nebude.
ratusek
13.08.2019 14:39
#
No nenápadně sníží oočet neatraktivních týmů za učelem superligy ne?
lampas
13.08.2019 22:33
#
To se děje už teď. Jinak pro další roky je systém kvalifikace i počet míst stejný. Jen odpadlý z prvního předkola půjdou do EL2 a ne klasické EL. Teď jde asi spíš o to, aby takový proces proběhl u EL a zbylá chátra zakotvila v EL2.
fenixLFC
13.08.2019 23:12
#
najvacsim zastancom superligy je juventus ktori sa proste nevie zmierit s tym, ze nikoho nezaujima. takze kvoli svojmu vlasntemu egu rozoserie europske sutaze
Mumloch
14.08.2019 00:11
#
oli9
12.08.2019 19:42
#
Ten rozpočet turků nebi rakušanů je prostě jinde...
Shevchenko
12.08.2019 19:49
#
Jako jasně, Turků je strašně plná prdel a jsou to fanatici, ale za práva skoro 100x víc? Rakušáky zachraňuje Red Bull no.
T7s
13.08.2019 18:12
#
? kdyz porovnas fotbalovou kulturu, pocet fans, financni moznosti atd.. tak mi 100x vic prijde jeste v pohode
Honza K
12.08.2019 22:10
#
Rakušané zas tak finančně vzdálení nejsou, byť tak špatně jako my na tom rozhodně taky nejsou.

U Turecka souhlasím. Jak říká Shevchenko, jsou to prostě fanatici a hlavně také mají velké sny a ambice. Když jsem googloval přijmy turecké ligy, tak jsem často narazil na prohlášení typu: "vytvoříme globálně sledovanou soutěž srovnatelnou s těmi na západě". Na druhou stranu mi přijde, že v Turecku jsou prostředky ne vždy využívány efektivně a poměr cena/výkon je dost špatný.
Kang & Kodos
12.08.2019 22:43
#
Protože tam berou hromadu důchodců se zvučným jménem (Sneijder, Drogba, van Persie, Robinho, teď čerstvě Mikel...), který taky musí náležitě zaplatit, protože co by tam jinak dělali
Honza K
12.08.2019 23:03
#
No podle mě jsou 2 podstatné důvody proč turci do své ligy přivádějí "důchodce".
1) Oni by třeba dost rádi chtěli mladé perspektivní hráče, ale ti tam s největší pravděpodobností prostě nepůjdou.
2) Další věc je marketing a přitáhnutí pozornosti - kvůli tomu ty starší hráče podle mě často přiváději. I díky zvučným jménům ta liga generuje vysoký příjem mj. z vysílacích práv. Empiricky by jim mělo být jasné, že zvučná jména za zenitem výkonostně žádný zázrak nejsou, ale ten pravý výkon, co po nich vlastně chtějí je často navýšení prostředků z reklamy a marketingu.
Seydou Doumbia
14.08.2019 02:01
#
Jinými slovy...nejde o to, jak platný budeš na hřišti, ale spíš o to, jak budeš platný pro celou ligu a pro klub z pohledu marketingu...fotbal je druhořadý
oli9
13.08.2019 17:22
#
ale také ty jména dělají té lize reklamu
Dexagon
12.08.2019 19:59
#
No ta TV práva na Ukrajině jsou ještě vtip. Z té tabulky je hezky vidět míra korupce v každé z daných zemí.
Mumloch
12.08.2019 20:26
#
grumpa
12.08.2019 21:16
#
Hezký článek, děkuji
Měl bych ale dvě připomínky:
"šponovat cenovku" - cenovka je ta cedulka, na kterou se píše cena, takže raději "šponovat cenu".
Sparta-Žilina je sice hezký příklad v rozdílu síly týmů, ale vzhledem k tomu jak zdecimovaná jela Sparta k odvetě bych skutečný propadák hledal jinde.
Honza K
12.08.2019 21:58
#
Díky za kompliment a upozornění na chybu :)

Pamatuji si na první zápas a to byla zkrátka ostuda. Zvlášť ve stínu katastrofálních výsledků Žiliny v LM. Tehdá mě ještě zaujala jedna věc - v jednom nejmenovaném českém sportovním médiu básnili o hráčích Žiliny a vyzdvihovali například Ceesaye. Reálně ale pak nikdo z Žiliny moc žádnou kariéru neudělal, naopak ze Sparty řada hráčů ano a téměř všichni měli posléze lepší kariérní vývoj než hráči slovenského klubu. Tolik k tomu, zda to byl propadák.
Papra
13.08.2019 14:25
#
na tom zápase na letný jsem byl a dodnes z toho mám noční můry. Hlavně si pamatuju "výkon" Miloše Lačného, o kterým jsem od tý doby naštěstí už nikdy neslyšel.
Stannis Baratheon
13.08.2019 19:10
#
Mně to přijde jako jakýsi tropus (možná synekdocha? po škole mám dávno, tak nevím přesně) aje to poměrně běžně používané - tedy myslím teď to "šponovat cenovku".
Y.N.W.A
13.08.2019 12:17
#
díky za článek ..přesně pro tyto libůstky, hlavně ty koeficientový, mám rád tento portál
Jeňa
13.08.2019 13:41
#
Dneska Salzburg přivedl Wobera ze Sevilly, takže se nejdražší příchod do rakouské ligy víc než zdvojnásobil. Stál 12 milionů eur
T7s
13.08.2019 18:13
#
Seydou Doumbia
14.08.2019 02:00
#
Proč ho Sevilla vůbec kupovala.
Desmond
13.08.2019 16:06
#
Přesně tak, super článek
Rišan
13.08.2019 18:56
#
Díky za cenný článek, o to víc se skláním před našimi chudšími kluby,pokud se probojují do pohárů a něco v nich uhrají.. Počítal jsem zejména s Jabloncem, ale i on (Pelta) začal vyprodávat své nejlepší hráče - a výsledek se dostavil. Zdá se, že se dosud u nás DÁ sestavit tkonkurenceschopný tým ze zdejších či levnějších zahraničních hráčů musí mít ovšem příležitost se sehrát a sladit a neměnit ho každý rok. Zvlášť bych pochválil hráče z bývalé Jugoslávie, kteří jsou nám mentálně a kulturně.bližší než třeba Afričané, zvládají těžkou češtinu atd. Proč média jako EF neěnují větší pozornost i mimofotbalovému životu těchto cizinců včetně Afričanů? Jinak k těm pohárům - připomeňme si, že Plzeň má z posledních pěti zápasů šílenou bilanci 0:7, jak potom máme věřit, že odvetu s Antverpami zvládne, tj. vyhraje o dva góly (na výhru 1:0 a postup přes penalty bych moc nespoléhal). Spartato měla dobře rozehrané ale neskutečně zkolabovala s Turky a venku je asi neporazí nebo nezremizuje 3:3 a více (leda, že by také spoléhala na 2:2 a penalty). Takže to vypadá, že může postoupit nejspíš Boleslav, jež se zdá se chytila - čekalo by ji ovšem ještě 4. předkolo. Abychom měli ve skupinách EL jen jeden tým se už dlouho nestalo!
montaigne33
13.08.2019 22:24
#
Bafuňáři CZ fotbalu by se měli zamyslet- KDE JE CHYBA? jak pozvednout produkt "lig.fotbal" (1.L a 2.L), aby zisk z tv práv nepůsobil tak žalostně v porovnání s jinými ligami (Rakousko/ SKOT./ DÁN.= kt. nejsou až tak hvězdné ve srovnání s CZL)

Jinak Deli vstřelil branku a šťastně postoupili, gratulace!
Coutinho10
13.08.2019 23:01
#
tak o LM s Kluží...to bude masakr
Liquid
13.08.2019 23:09
#
koukal si dnes na ten zápas, Kluž hrála pěkně a navíc dost produktivní, zpracování hráčů, jako s tou naší aktuální formou to nevidím dobře s náma, každopádně kapitán Scott Brown, skoro legenda klubu a udělá takovou kravinu
KingMaster13
13.08.2019 23:13
#
Tak on Celtic jim to hrozně daroval. Ty goly celkem zbytečný chyby. Věřím že s naší obranou to budou mít těžší. Jsme zkušenější mužstvo a věřím, že to bude znát na tom hřišti. Navíc zápas s Libercem mě opět nabyl dojmem, že to v těch předkolech bude herně dobré
Liquid
13.08.2019 23:19
#
to mě moc né, navíc Liberec bez ofenzivy, Teplice to není žádný měřítko naší defenzivy, tím spíš když tam může být zase Hovorka, na Celtic bych nám naopak věřil víc, zejména venku bývají jaloví
KingMaster13
13.08.2019 23:23
#
Kluž herně lepší nebyla, nasázela jim goly z ničeho. Měli jsme tu Sevillu, Chelsea, Genk. Nesmíme být posraní z Kluže ale zase ano respekt je potřeba ukázat, protože snadné to nebude. Věřím nám teď ale mnohem víc. Venku když se povede ten zápas a dáme tam třeba dva goly tak to bude dobré. Jinak Liberec má sice na prd ofenzívu ale defenzívu má dobrou a tu jsme jim hezky odemykali. Teplice máš pravdu, že ten zápas nebyl měřítko
dave30
13.08.2019 23:44
#
Celtic hrál v poslední době asi také proti jiným velikánům, než Kluž... Takže nepodceňoval bych.
Coutinho10
13.08.2019 23:50
#
klíč vidím v tom venkovním zápase, protože oni jsou schopný dávat goly i venku, takže u nich to chce aspoň 2 fíky (jako v Seville)
KingMaster13
14.08.2019 06:45
#
Taky ale ten Celtic je bránil mizerně. V Edenu věřím že by víc jak 1 gol nedali.
Coutinho10
14.08.2019 08:39
#
j, ale treba v lize proti nam meli souperi nejaky sance napr. po standartkach (treba Olomouc brevno), takze proste jim nesmime dat cuchnout a davat goly
Mumloch
14.08.2019 00:19
#
Ala na druhou stranu mi to trochu připomíná APOEL. Ne moc atraktivní tým, který ale má svou sílu a trochu se podceňuje, takže můžeme být my mírný favorit. Spíš nám sedí role outsidera. Věřím ale, že teď už jsme o kus dál než před 2 lety.
Kluž dnes byla produktivní a to je něco, co nám poslední dobou chybí. Budeme teda muset spoléhat na defenzívu, i když bez gólů se to stejně neobejde. Tak snad hráči ideálně načasují formu, mohl by s tím pomoci Stanciu, ten bude mít určitě o motivaci navíc postaráno.
teebee8
14.08.2019 09:10
#
jenže letošní slávka je proti té lonské poloviční bez deliho a ngadeua..fandit jí budu, ale zas tak optimisticky to nevidím.
dave30
13.08.2019 23:42
#
Slavia je zkušenější, než Celtic? Díval jsem se na kariéru toho mladého obránce, co přestoupil do Arsenalu a byl jsem v šoku, že ve 22 letech měl přes 40 zápasů v evropských pohárech (i LM). A to hrál pouze za Celtic. Kdo to má ze Slavie? A pokud jsi to myslel tak, že jste zkušenější, než Kluž - to byl Celtic taky...
KingMaster13
14.08.2019 06:47
#
Zkušenější než Kluz.
dave30
14.08.2019 09:24
#
V tom případě to nepodcenit stejně, jako mnoho zkušenějších před nimi. Každé kolo vypadne tolik zkušenějších...
KingMaster13
14.08.2019 11:27
#
No podcenit je nesmíme to je snad jasné. Jen říkám že z takového týmu nesmíme mít nahnano
Coutinho10
13.08.2019 23:48
#
koukal jsem...viděl jsem i první

jako to mě dost šokovalo ten Scott Brown...takovej leader, kapitán několik dlouhých let a udělá toto, ale i tak to vypadalo, že si to pohlídají, ale Kluž se poučila z těch chyb a ten závěr celkem zvládla až nad očekávání dobře....Celtic tam v těch posledních 10 minutách už neměl tolik tutovek, takže nás čeká hodně nepřijemnej soupeř...a čeho se bojim nejvíc je, že ta očekávání teď budou ještě větší, protože budeme asi favorit...proti Celticu by to přeci jenom bylo jiný
ratusek
14.08.2019 06:59
#
První bod splněn, ted ještě vypadnout s Kluží a cajk
Coutinho10
14.08.2019 08:36
#
me to prijde, jak kdyby to bylo neco jako 3. predkolo EL a ne primy dvojzapas o postup do skupiny LM

kazdopadne jak to driv byl sen, tak ted uz to vypada na povinnost, protoze dostat takovyho soupere se fakt jen tak nepovede, ale kvalitni v teto fazi uz je kazdy, protoze jinak by tam nebyli, tak jsem zvedavej na nasi efektivitu
montaigne33
13.08.2019 23:10
#
Celtic to totálně podělal... Myslím, že ještě teď netuší, co se stalo??? A překvapil Krasnodar...
Matys5557
14.08.2019 08:36
#
Já jsem osobně nečekal ani postup Linze (byť Basilej hodně oslabila) a CZ. Zajímavé předkolo.
12janjde
14.08.2019 05:11
#
A jak jsou na tom,pro nás nepřemožitelné arménské velkokluby?
Briggus
14.08.2019 10:18
#
Pokud Ararat-Armenia postoupí přes Saburtalo Tbilisi (2:1 zatím pro Gruzínce), narazí v dalším předkole na Dudelange, tudíž šance na skupinovou fázi EL tam je, kdežto my tam nemusíme mít ani jednoho zástupce...
Losinho
14.08.2019 10:23
#
Slavie má minimálně EL jistou.
Brkoslav
14.08.2019 17:35
#
Jo ,ale má pravdu, nemusíme tam mít nikoho.
Andis
14.08.2019 08:07
#
Článek se za každou cenu snaží o senzaci a vynutit si kvalitu, které ale nejde konkurovat penězi. Proto vlastně česká liga je v Evropě top. Proto je třeba zmiňovat výsledky s bohatšími soupeři, ale propadáky s finančně horšími soupeři....radši nezmiňovat
Losinho
14.08.2019 09:20
#
Nechceš teda chodit na zahraniční weby?
Scorsesehö_öbočí
15.08.2019 08:55
#
taplunchle
17.08.2019 05:19
#
https://da.gd/seznmka - skvělé sеznamka pro dоspělé s intеligentní vyhledávací systém najít sех partnera!
Sledování komentářů
Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.
sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé
Nový komentář
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce.
Registrace nového uživatele
Našli jste v článku chybu? Můžete nám ji oznámit.