Filmové recenze: Fotbal za mřížemi (2001) a Vítězství (1981)

16.11.2010, 09:30
Profily, historie
V dnešním díle filmového seriálu se podíváme na dva snímky s podobnou tématikou. V rolích hrajících trenérů se v nich objevili Vinnie Jones a Michael Caine. Neoplývají sice vysokou kvalitou, ale i tak mohou fotbalové příznivce zaujmout.

MEAN MACHINE (Fotbal za mřížemi, 2001 − ČSFD)
Vinnie Jones byl během své hráčské kariéry nepřehlédnutelnou osobností britského fotbalu. Na Eurofotbalu si můžete přečíst jeho životopis. Jones se nikdy nevyhýbal publicitě. V roce 1992 dostal od FA tehdy rekordní pokutu 20 000 liber za účast ve videu Soccer's Hard Men. Ve své autobiografii tvrdí, že byl v té době příliš naivní, na celé video se ani nikdy nepodíval. Chvíli se angažoval jako hrající trenér v Queens Park Rangers, ale jeho přestup do filmového průmyslu byl nevyhnutelný.

Jones vstoupil do světa filmu velmi úspěšně. Zazářil totiž ve snímcích Lock, Stock and Two Smoking Barrels a Snatch., v nichž Guy Ritchie dokázal jeho schopností naplno využít. Následně však kariéry Jonese i Ritchieho nabraly sestupnou tendenci poté, co oba pánové o sobě získali příliš vysoké mínění. Jonesova snaha dobýt Hollywood nedopadla moc slavně. Přeci jenom jeho herecký repertoár je omezený a konkurence mezi drsnými chlapíky je ve filmové branži vysoká. Na výtečný začátek kariéry nedokázal Jones navázat, většinou se objevuje už jen v méně kvalitních projektech.

Ve filmu Mean Machine z roku 2001 si zahrál hlavní roli. Fotbalová hvězda je za útok na policisty poslána do vězení, kde se chystá zápas mezi vězni a dozorci. Jedná se o volný remake snímku The Longest Yard ze 70. let, v němž se hraje americký fotbal. V Mean Machine se opravdu nedočkáme něčeho překvapivého, příběh je plný mnohokrát viděných klišé. Máme tu zlého ředitele věznice, zákeřné dozorce, moudrého starého pána i mladého blbce. Hrdina se musí v dramatickém závěru rozhodnout, na čí stranu se přidá. Opravdu nic, co bychom předtím neviděli už někde jinde.

Tomuto snímku se i přes jeho celkovou stupiditu nedá upřít několik zábavných momentů. Problém je v tom, že vážně míněných scén je v Mean Machine až příliš mnoho. Možná měli tvůrci přidat více na absurdnosti a posunout se směrem k parodii. Potěší účast několika známých jmen jako David Hemmings, Jason Flemyng nebo Danny Dyer. Vinnie Jones hraje to, co se od něj očekává, ale stejně jako všechny ostatní ho překonává Jason Statham v roli šíleného brankáře.

Statham byl v roce 2001 taktéž na začátku filmové kariéry poté, co ho objevil Guy Ritchie. V následujících letech ukázal, že má na to, aby se stal důstojným akčním hrdinou. Stathamova role je natolik bizarní, že už jenom kvůli němu si film zaslouží jedno zhlédnutí. Bohužel kromě pár momentů ani samotné zpracování fotbalového zápasu není přiliš povedené a zapadá tak do celkové slabé úrovně filmu. Jinak je na Mean Machine zajímavé snad už jen to, že producentem snímku je Matthew Vaughn, jenž se vypracoval v kvalitního režiséra, viz Stardust a Kick-Ass.

VICTORY (Vítězství, 1981 − ČSFD)
Tento film se odehrává v době druhé světové války. Spojenečtí zajatci si domluví fotbalový zápas proti německému výběru. Nacistický režim v tom samozřejmě vidí možnost využití v propagandě. Film byl uveden také pod názvem Escape to Victory, který naznačuje, že půjde o něco více než jen o fotbal. Inspirován je skutečnými událostmi, jež se udály při německé okupaci Ukrajiny.

Tvůrcům se podařilo získat několik významných fotbalových jmen, ve filmu si zahráli Pelé, Bobby Moore, Osvaldo Ardiles a další. Nápad to je zajímavý a velmi ambiciozní, bohužel výsledné dílo není moc kvalitní. Film je příliš dlouhý a když přes několik zbytečných odboček konečně dokulhá k závěrečnému zápasu, tak se žádného zázraku nedočkáme. Je s podivem, že jako režisér je pod ním podepsán John Huston, který ve 40. a 50. let točil výtečné snímky. Victory je špatným filmem. Má ale výhodu v tom, že se divák může alespoň bavit tím, jak je vše nechtěně vtipné.

Michael Caine je vynikajícím hercem, v jeho kariéře nalezneme mnoho skvělých výkonů, také mu byl udělen titul Sir. Ve Victory je však v roli hrajícího trenéra hodně nepřesvědčivý, fotbalistu nepřipomíná ani z dálky. A vůbec, Caine jako důchodce-zabiják z filmu Harry Brown natočeného o téměř třicet let později vypadá v lepší fyzické kondici než ten ve Victory. V parádní roli se objevil také Max von Sydow, který využil svého vzhledu a zahrál si nacistu přejícího fotbalu.

Třešničkou na dortu je hlavní hvězda filmu − Sylvester Stallone jako brankář s nezaměnitelným stylem chytání míčů. Nemám proti němu žádnou averzi, jako akční herec si zaslouží uznání. Ale dlouho jsem neviděl něco tak směšného jako jeho výkon ve Victory, jeho postava se chová jako malé dítě. Vřele doporučuji nahlídnout na IMDb, kde se dočtete, jak si představoval konec filmu a co ho při nátačení potkalo. Zdá se, že Stallone vlastně ve filmu nemusel nic hrát, role přitroublého Američana mu sedla dokonale.

Tento příběh možná je sám o sobě zajímavý, ale toto zpracování se nepovedlo a vůbec ho nelze brát vážně. Jedním z mála pozitiv je Pelé, který se ukázal jako ne úplně špatný herec. Film zachraňuje jen to, že divák ho může brát jako parodii na The Great Escape a smát se na místech, kde to tvůrci nezamýšleli. Aby toho nebylo málo, Vinnie Jones prý plánuje udělat remake Victory a do jedné z rolí chce obsadit Davida Beckhama. Snad se toho nikdy nedočkáme.

Autor: Martin Hájek